Rätt medicindos med 3D-skrivare

I framtiden kanske det går att skriva ut sin egen medicin hemma i köket, lika enkelt som att brygga en kopp kaffe. 3D-skrivaren öppnar nya möjligheter att producera läkemedel som skräddarsys för olika grupper – till exempel svårt sjuka barn. Lyssna på Forskarpoddens avsnitt 38 med Christel Bergström, forskare i farmaci.

Christel Bergström, forskare i farmaci, har testat den nya tekniken i nära samarbete med materialforskare vid Ångströmlaboratoriet och Akademiska sjukhuset.

– Vi tänker oss att de här skrivarna ska kunna stå på sjukhusapotek och skriva ut tabletter, som är dosjusterade och i rätt storlek för barn som är ena dagen två år och andra dagen sju år, säger hon.

– I framtiden skulle man mycket väl kunna skriva ut en 3D-skrivare på recept snarare än tabletten eller kapseln och att familjen får med sig den här skrivaren hem, laddad med det material som används för att skriva ut tabletter eller kapslar och förprogrammerat för att dosera rätt dos vid rätt tillfälle.

Lyssna på avsnitt 38

Fler avsnitt av Forskarpodden