Ledarskap i klassrummet

Det finns metoder, baserade på forskning, som skapar större trygghet i klassrummet och bättre relationer mellan lärare och elever.

Dålig studiero är ett stort problem i svenska skolor och det påverkar förstås både trivseln och skolprestationerna. Men det går att med enkla medel skapa en bättre miljö i klassrummet, berättar Martin Karlberg, forskare vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier.

Martin Karlberg, forskare vid
institutionen för pedagogik,
didaktik och utbildningsstudier.

Martin Karlberg har skrivit boken "Handbok i klassrumsledarskap" tillsammans med läraren Jonas Nilsson.

Han utbildar också skolpersonal i metoder, baserade på forskning, som skapar större trygghet i klassrummet och bättre relationer mellan lärare och elever. Allra bäst fungerar det om lärare och skolpersonal samarbetar.

Behoven är stora i dagens skola, menar Martin Karlberg.

– Om man tittar på den undervisningstid som finns till förfogande så skulle jag säga att en kanske en tredjedel av undervisningstiden går bort på grund av olika störningar i undervisningen. Ibland pratar man om att införa ett tionde år på grundskolan. Jag brukar säga att utnyttja de nio år vi redan har så kan vi börja där.

Annica Hulth