Uppsala och Lunds universitet rankas högst i Norden

jordglob där man ser europeiska länder

Totalt listas 690 institutioner i 42 länder, inklusive 106 universitet som aldrig tidigare har rankats av QS. Foto: Getty Images

För första gången presenterar QS en särskild rankningslista över europeiska lärosäten. I den nya listan placerar sig Uppsala universitet på delad 22:a plats tillsammans med Lunds universitet. De delar också förstaplatsen bland de skandinaviska lärosätena.

– Något som bidragit till såväl Lunds som Uppsala universitets placering är fina utfall i QS hållbarhetsrankning 2023 – plats 11 respektive 12, säger Emma Östlund, controller vid planeringsavdelningen, Uppsala universitet.

Företaget QS är kända för sin årliga rankning av världens universitet, som räknas som en av de tre ledande rankinglistorna. Den följs noga av universitet, media, studenter, forskare och många andra. I rankningen av Europas universitet används samma indikatorer som inom QS World University Ranking men de är något omviktade för att passa den europeiska kontexten bättre.

Totalt listas 690 institutioner i 42 länder, inklusive 106 universitet som aldrig tidigare har rankats av QS. University of Oxford tar den europeiska topplatsen medan ETH Zürich tar andraplatsen och University of Cambridge kommer trea. Storbritannien är det mest representerade landet i rankingen, med 107 utvalda universitet, följt av Turkiet med 73 och Tyskland med 53.

Uppsalas universitets bästa placeringar återfinns inom hållbarhet (”Sustainability”) och anställningsbarhet (”Employment outcomes”).

Annica Hulth

Rankas högst i Norden

QS har rankat 35 nordiska universitet. Av dessa tillhör 14 Europas 100 bästa universitet. Lunds universitet och Uppsala universitet ligger högst, på en delad 22:a plats. Sverige är också det mest representerade nordiska landet, med elva utvalda universitet, följt av Finland med tio och Danmark och Norge som var och en har sex. På Island finns två listade universitet.