Uppsala studentkår firar 175 år

Porträtt.

Sveriges äldsta studentkår, Uppsala studentkår, firar 175 år. Anton Sánchez Sulejmani, ordförande Uppsala studentkår, är stolt att vara en del i studentkåren där det moderna studentinflytandet tog sin form. Foto: Uppsala studentkår.

I år, 2024, firar Uppsala studentkår 175 år som Sveriges äldsta studentkår. Redaktionen frågade Anton Sánchez Sulejmani, ordförande Uppsala studentkårs hur det känns att fira 175 år.

– Det känns jätteroligt! Historien blir väldigt aktuell. Det känns fint att ha allt det som Uppsala studentkår står för i ryggen. Det moderna studentinflytandet tog sin form här och jag känner mig oerhört stolt att vara en del i det. Det har bara gått vidare sedan man bankade på konsistoriets dörr.

Bultandet på konsistoriets dörr syftar på en händelse 1968 när studenter krävde att få delta i konsistoriets (universitetets styrelse) sammanträden. Måndagen den 2 december 1968 bankade studenterna symboliskt på dörren till sammanträdesrummet. Nio månader senare, den 6 september 1969, hade nya regler för konsistoriets sammansättning genomförts med representation både av studenter och teknisk-administrativ personal.

Anton Sánchez Sulejmani betonar ofta samarbetet mellan Uppsala studentkår och Uppsala universitet i intervjun. Han använder orden gentemot, tillsammans och uttrycker sig ofta med vi för att beteckna både Uppsala studentkår och Uppsala universitet.

– Uppsala studentkår är en stark röst gentemot, tillsammans och med Uppsala universitet. Vi samarbetar för att utveckla kvaliteten i utbildningarna.

Internationell utblick

Anton Sánchez Sulejmani berättar om hur studentkårskollegor från andra länders studentkårer reagerar när de får reda på att han regelbundet träffar rektor och sitter med på bland annat rektors beslutsmöten.

–Vi har en annan modell för högre utbildning i Sverige där vi studenter är jämlika och en självklar del av utformningen av utbildningarna. När jag träffar studentkårsrepresentanter från många andra länder bara tittar de och säger de något i stil med "Träffar ni rektorn? Det gör vi aldrig".

Anonyma tentor och arvodering

Från de senaste åren lyfter Anton Sánchez Sulejmani fram två reformer som viktiga delar i det Uppsala studentkår har arbetat med och fått gehör för från Uppsala universitetet: arvodering av studentrepresentanter respektive anonyma tentor.

– Anonyma tentor är en viktig del i en rättssäker examination och vi drev frågan länge.

När det gäller arvodering av studentrepresentanter har beslutet från rektor om vad som ska gälla för rektors organ i stort blivit en norm inom universitetet.

Viktiga frågor framåt

Det var ett par frågor Uppsala studentkår har arbetat med de senaste åren. Just nu arbetar Uppsala studentkår istället med ett större projekt för att lyfta upp vikten av det pedagogiska arbetet och studenternas krav på bra undervisning.

– Vi vill att utbildningen ska tas på samma allvar som forskningen. Studenterna vid - enligt mig - Sveriges bästa universitet med världsledande forskning har rätt till Sveriges bästa undervisning.

Uppsala studentkår kommer också att arbeta med studenternas möjligheter att bättre kunna utnyttja det breda universitetet.

– Vi vill öka möjligheterna för studenterna att flytta mellan olika ämnen. Inte sällan finns en arbetsmarknad att utforska i fältet mellan olika ämnesområden.

– Studenterna är intresserade av de här möjligheterna. Om barriären sänks och det blir möjligt för studenterna att läsa över gränserna kommer de att söka sig dit.

Anders Berndt

Jubileumsvecka 11–16 mars 2024

• 11 mars är det öppet hus på Uppsala studentkår med historisk tillbakablick. 11 Mars 2024 är det på dagen 175 år sedan Uppsala studentkår bildades 1849.
  • 12 mars blir det föreläsningar om Uppsala studentkårs historia.
  • 13 mars är det panelsamtal på temat studentinflytande.
  • 14–15 mars blir det föreläsningar med forskare från alla tre vetenskapsområden.
  • 16 mars är det jubileumsbal på Uppsala slott.