”Valet är på vissa sätt unikt i amerikansk historia”

Adam Hjorthén står på en skogsstig.

Enligt många observatörer är det den amerikanska demokratins överlevnad som står på spel i årets presidentval, berättar USA-forskaren Adam Hjorthén. Foto: Nevra Biltekin Hjorthén

Hallå där Adam Hjorthén, docent i historia och universitetslektor i nordamerikastudier vid engelska institutionen. Är det helt spikat att det blir Joe Biden och Donald Trump det kommer att stå mellan i det amerikanska presidentvalet?

– Ja, primärvalen pågår till början av juni men båda kandidaterna har redan fått en majoritet av delegaterna vid sina respektive partikonvent.

Skiljer sig det här valet än så länge från andra amerikanska presidentval?

– Det här valet är på vissa sätt unikt i amerikansk historia. Det är första gången som en tidigare president är brottsåtalad och där ett antal rättsprocesser utspelar sig parallellt med dennes kampanj att återväljas till presidentposten. De rättsprocesser som Trump står inför gör också att statliga och federala domstolar kommer att spela en mycket viktig roll i årets val.

Enligt många observatörer är det den amerikanska demokratins överlevnad som står på spel i årets presidentval. Faran framställs från både höger och vänster. Medan demokrater upplever att demokratin hotas av Trump menar republikaner att demokratin hotas av Biden.

En ytterligare faktor som gör årets val ovanligt är de två presidentkandidaternas ålder. Biden kommer vara 81 år och Trump 78 år på valdagen. Oavsett vem som vinner blir det USA:s äldsta president någonsin.

Hur kommer valkampanjandet fortsätta nu under våren. Är det några särskilda händelser som vi bör hålla koll på?

– Eftersom Biden och Trump i realiteten redan vunnit sina partiers nomineringar så kommer kommande primärval inte bli särskilt stora händelser i sig. Nästa viktiga steg blir istället de formella nomineringarna vid partiernas konvent, som hålls av republikanerna 15–18 juli och av demokraterna 19–22 augusti.

Något att hålla koll på framöver är Trumps rättsprocesser. Exakt hur dessa kommer att utvecklas är oklart eftersom flera av dem har överklagats av Trump. Ett viktigt datum är 22 april, då högsta domstolen kommer att hålla förhandling i det federala målet om misstänkt valfusk. Trumps försök att hävda immunitet i målet avslogs av en domstol i Washington DC och högsta domstolen kommer nu avgöra huruvida den domen ligger fast, och om rättsprocessen kring valfusk i så fall kan fortsätta.

Vilka tror du blir de viktigaste frågorna för de amerikanska väljarna?

– Vid mellanårsvalet 2022 var det framför allt två frågor som blev avgörande: ett upplevt hot mot den amerikanska demokratin samt aborträtt efter högsta domstolens beslut att riva upp Roe v Wade. Eftersom demokraterna med stöd av de här frågorna gjorde ett betydligt bättre val än förväntat 2022 så kommer man troligtvis att föra fram dem även i årets presidentval.

Två andra frågor som kommer spela stor roll är immigration och ekonomin. I båda frågorna har Trump i nuläget ett visst övertag i opinionsmätningar. Hur Biden hanterar kriget mellan Israel och Hamas kommer också vara viktigt att följa. Här finns ett växande missnöje bland inte minst arabisk-amerikanska väljare i delstater som Michigan som Biden inte har råd att förlora.

Åsa Malmberg