Forskare förklarar: därför blir det vulkanutbrott på Island

Valentin Troll på Island pekar på en vulkan som har utbrott.

Litli Hrutur som hör till Fagradalfjallsystemet hade utbrott i juli 2023. Valentin Troll var på plats för att samla in prover. Foto: Lukas Krmicek

De senaste åren har flera vulkanutbrott skett på Islands sydvästra spets Reykjaneshalvön. Valentin Troll, professor i petrologi och geokemi, forskar om vulkaner och följer noga händelseutvecklingen.

– På Reykjaneshalvön finns fem vulkansystem. Fagradalfjallsystemet och Svartsengisystemet är de två som har haft utbrott sedan 2021, säger Valentin Troll.

Ur ett geologiskt perspektiv är Island speciellt. Dels ligger det på den mittatlantiska spridningsryggen. Där glider de nordamerikanska och eurasiska kontinentalplattorna isär med en hastighet av ungefär två centimeter om året med vulkanutbrott på havets botten som följd. Men den främsta anledningen till att Island uppstått är den så kallade mantelplym som finns direkt under ön. Den för med sig hett material djupt inifrån jorden upp mot jordytan där vulkaner bildas.

– Gränsen mellan jordens kärna och manteln ligger på 2 900 kilometers djup. Härifrån strömmar mantelplymen upp och för med sig hett mantel material från jordens inre, förklarar Valentin Troll.

Fortsatt vulkanisk aktivitet

Mycket tyder på att den vulkaniska aktiviteten kommer att fortsätta på Reykjaneshalvön. För att kunna säga något om vad vi kan förvänta oss framöver är det viktigt att förstå hur det ser ut djupt under jordens yta där magman samlas.

– Vi är inte helt säkra på vad som händer under Reykjaneshalvön. Enligt en tidig modell kommer allt material upp direkt från den övre manteln. Men det är lite problematiskt. Det är svårt att förstå varför flera vulkaner är aktiva samtidigt. Eventuellt delar sig magmaströmmen, säger Valentin Troll.

En annan modell som har föreslagits är att det finns flera mindre magmakammare och att det finns förgreningar från dem. Det skulle i så fall kunna förklara varför flera system är aktiva.

– En tredje möjlighet är att det finns en stor magmakammare i jordskorpan som genom ett nätverk av kanaler förser flera vulkaner med magma. Om det stämmer kan vi förvänta oss många små vulkanutbrott, eventuellt flera samtidigt, under de kommande veckorna, månaderna och åren, säger Valentin Troll.

Åsa Malmberg