Tre dagar på tema desinformation

Porträtt Dan Larhammar

Det är viktigt att bemöta desinformation med fakta som är tillgängliga för den breda allmänheten, menar Dan Larhammar, professor i molekylär cellbiologi och en av arrangörerna till symposiet. Foto: Mikael Wallerstedt

Hallå där, Dan Larhammar, en av arrangörerna till symposiet ”Sciences against Misinformation”. Vad är förhoppningen med att viga tre heldagar åt föreläsningar och diskussioner om desinformation?

– Att bättre förstå varför det sprids så mycket desinformation i samhället och vad vi kan göra åt det.

Hur har ni tänkt när ni bjudit in talare?
– Vi ville täcka in olika aspekter och har därför bjudit in forskare som ägnat sig åt desinformation inom olika ämnesområden. Det kommer bland annat handla om klimatfrågan, vaccinationsskepsis, alternativmedicin, desinformation i krigssituationer och allmän skepsis mot vetenskap. Två av föreläsningarna är öppna för allmänheten.

Ja, en av de öppna föreläsningarna hålls av en forskare känd för ett experiment med en gorilladräkt?
− Ja det är den amerikanske forskaren Christopher Chabris som gjorde det berömda experimentet med en person i gorilladräkt som blandar sig i en basketmatch utan att hälften av åskådarna ens ser den, en klassisk viral film. Han brukar berätta om vanliga missuppfattningar om hur hjärnan fungerar och selekterar information. Den andra öppna föreläsningen hålls av Anastasia Kozyreva & Philipp Lorenz-Spreen från Max Planck-institutet i Berlin och har titeln: Digital Media, Democracy, and the Challenge of Misinformation.

Du har tidigare varit med och skrivit en rapport om hur man kan bemöta falsk information. Vad skulle du säga är den mest allvarliga formen av desinformationsspridning inom ditt forskningsfält, medicin och hälsa?
− Det är vaccinationsmotståndet, en skepsis som bottnar i okunskap och ryktesspridning. Därför är det viktigt att bemöta det med korrekta fakta som också är tillgängliga och förståeliga för den breda allmänheten.

Vad kan man göra åt det?
− De som sitter på faktaunderlaget måste samarbeta med till exempel psykologer och pedagoger så att materialet kan presenteras så att det når ut. På så sätt kan man erbjuda människor ett konsumentskydd som hjälper dem stå emot bedrägliga påståenden.

Sandra Gunnarsson

Fakta: ”Sciences against Misinformation”

Symposiet pågår mellan 16-18 april och ordnas av The Swedish Collegium for Advanced Study (SCAS).

Öppna föreläsningar torsdagen 18 april:

Plats: Thunbergssalen, SCAS, Linneanum, Thunbergsvägen 2

13.30-14.15

Digital Media, Democracy, and the Challenge of Misinformation

Anastasia Kozyreva och Philipp Lorenz-Spreen, Max Planck-Institute for Human Development, Berlin

14.30-15.15

Nobody’s Fool: Why We Get Taken In and What We Can Do About It

Christopher Chabris, Geisinger Research Institute, Pennsylvania

Mer om de öppna föreläsningarna i kalendariet