Satsning på att hålla rent i Ekonomikumparken

Flygfoto av valborgsfirande i Ekonomikum-parken

13 ton skräp lämnades kvar på marken i Ekonomikumparken under 2023. Foto: Johan Wahlgren

Sista april firas under parollen ”tryggt, snyggt och säkert”. Det är en samverkan mellan universiteten, Polisen, regionen och kommunen samt ett 40-tal organisationer. I år görs bland annat en extra satsning på att hålla rent i Ekonomikumparken.

13 ton skräp. Så mycket lämnades kvar på marken i Ekonomikumparken under 2023. En situation som både genererar en hel del skärskador, men också upplevd otrygghet på platsen. För att komma till bukt med detta gör Destination Uppsala, som ansvarar för firandet i parken, en stor satsning på att samla in både skräp och pant.

Kampanjen, som går under namnet Släng-ditt-skräp-borg, har tagits fram med hjälp av beteendeförändringsexperter. Huvuddragen i kampanjen handlar om att du som besökare ska skänka ditt skräp, då LF Uppsala och Akademiska hus skänker 1 kr vardera till Akademiska sjukhusets barnfond för varje insamlat kilo skräp under Valborg:

• Skapa fler, och därmed mer, tillgängliga stationer för att slänga skräp.
  • Tillhandahålla soppåsar
  • Skräppatruller som samlar in skräp
  • Trash-cam

Utöver detta kommer Pantamera, med en pantbil, där all pant också skänks till barnfonden.

Sista-april-firandet brukar samla många, inte bara studenter utan uppsalabor och besökare i alla åldrar.

– Vi förväntar oss att ca 150 000 personer kommer att delta i firandet totalt och uppåt 30 000 av dessa i Ekonomikumparken. Vi hoppas och tror att vi alla kan hjälpas åt att hålla rent omkring oss, säger Gisella Bengtsson, projektledare vid kommunikationsavdelningen, Uppsala universitet.

Annica Hulth

Sista april

Sista april, valborgsmässoafton eller valborg. Oavsett vad vi kallar det är det årets största studenthögtid i Uppsala, med picknick i Ekonomikumparken, mösspåtagning i Carolinabacken, forsränning, vårsånger vid Gunillaklockan och mycket mer.