Seriebok ska engagera i klimatfrågan

Tecknad bild ur boken på en kvinna som står fastkedjad vid sin bil. Texten lyder. vi är inlåsta i fossilberoedendet och behöver ta oss ur.

Bilen är i vår kultur är starkt förknippad med frihet. En sådan inlåsning hindrar oss från att ställa om, säger Helena Fornstedt som är en av författarna till serieboken. Foto: Verbal förlag

De ville göra viktig forskning tillgänglig för en bredare publik. Resultatet blev boken ”En kort och relativt trevlig bok om klimatet” som går igenom det man behöver veta om klimatet och omställningen i serieform.

Det skrivs många bra böcker om klimatforskning. Samtidigt visar studier att vi läser allt mindre. Det var bakgrunden till att de båda forskarna Helena Fornstedt och Staffan Laestadius valde att skriva boken En kort och relativt trevlig bok om klimatet tillsammans med serieskapare Rickard Fornstedt.

− Vi tänkte att serier kanske kan få någon som inte brukar läsa tjocka böcker att ändå ta till sig forskningen. Man kan också snubbla över en serie och läsa en sida här eller där och få med sig innehållet från en vetenskaplig artikel, säger Helena Fornstedt, forskare inom innovation och hållbar omställning, vid Uppsala universitet.

I boken kan man till exempel få lära sig mer om Parisavtalet, klimatförnekelse och så kallade kulturella inlåsningar. Helena Fornstedt exemplifierar en sådan kulturell inlåsning med en bild ur boken som visar Thelma och Louise i sin bil.

− Bilen är i vår kultur är starkt förknippad med frihet. En sådan inlåsning hindrar oss från att ställa om, säger hon och bläddrar vidare till nästa sida där man i stället ser en kvinna som är fastkedjad vid sin bil med en fotboja.

− En bild kan visa mer än en text, det är ett snabbt sätt att kommunicera ett budskap.

Porträtt Helena Fornstedt

Helena Fornstedt hoppas att serieboken ska få fler att intressera sig för klimatfrågan. Foto: Mikael Wallerstedt

Seriestrip ur boken som visar exempel på kulturella inlåsningar och hur de formats över generationer.

Boken är både trevlig och lite skrämmande, hur har ni tänkt där?

− Det går inte att på allvar presentera klimatforskning utan att det blir skrämmande. Men forskning visar att rädslan inte gör en människa passiv. Tvärt om, vi behöver förstå vad som står på spel för att vara villiga att göra något åt det. Passivitet kan istället komma av känslan av vanmakt, säger Helena Fornstedt och fortsätter:

− Med boken vill vi också berätta att det finns omställningsforskning som visar på vägar ut ur klimatkrisen, så vi inte hamnar i den här vanmakten. Det är inte konstigt att vara rädd för klimatkrisen, det är en sund reaktion som kan väcka engagemang.

Sandra Gunnarsson

Bild på omslaget till boken där de tre författarna syns tecknade.

En kort och relativt trevlig bok om klimatet är skriven av Rickard Fornstedt, Staffan Laestadius och Helena Fornstedt. Boken är utgiven av Verbal förlag.

Nyfiken på boken?

30 maj hålls en bokrelease i Segerstedthuset där författarna till En kort och relativt trevlig bok om klimatet berättar mer.

Mer om eventet: Sconesfrukost och bokrelease