Bättre batterier med ny teknik för gasanalys

Forskare står och labbar med batterier.

När Robin Lundström började som doktorand fick han uppdraget att vidareutveckla den gasanalysteknik som Erik Berg, professor vid institutionen för kemi – Ångström tagit fram. Foto: Tobias Sterner

Bilindustrin slukar batterier i takt med den växande efterfrågan på elbilar. En innovation från institutionen för kemi - Ångström får batterierna att hålla måttet och kan underlätta övergången från fossilt till förnybart.

Det är hektiska tider för Robin Lundström, doktorand på institutionen för kemi – Ångström. Disputationen är planerad till mars 2024 och ett första utkast av avhandlingen ska vara klar till jul. Dessutom är han vd på Metrilytics, ett företag han startat tillsammans med kollegorna Erik Berg och Casimir Misiewicz för att erbjuda en ny lösning för gasanalys av kommersiella battericeller.

– Batterier är en viktig komponent i övergången till ett fossilfritt samhälle, men det är en falskhals. Batterierna som kommer ut på marknaden måste därför ha hög kvalitet så att de håller ett bra tag, och här kan vår teknik göra skillnad, säger Robin Lundström.

Tekniken som företaget jobbar med heter Online electrochemical mass spectrometry och förkortas OEMS. En masspektrometer kopplas till battericeller för att undersöka gasutvecklingen, och poängen är att få detaljerad kunskap om hur batteriet mår och därmed hur bra det kommer att prestera.

Två tekniska prylar i labbet.

Med tekniken kan gasutvecklingen analyseras i flera battericeller parallellt och dessutom kan den användas på större batterier för till exempel elbilar. Foto: Tobias Sterner

Det som är unikt med forskarnas system är dels att flera battericeller kan analyseras parallellt, dels att det kan användas på större batterier. Det här gör att det lämpar sig för att screena batterier inom industrin där man måste ha ett högt genomflöde. Vanligtvis är gasanalys väldigt tidskrävande och hittills har metoden inte använts i industriella tillämpningar.

Attraktivt för industrin

– Det här är en stark teknik som är väldigt relevant för oss som forskar, men också för industrin när man utvecklar nya material. Beroende på hur man ändrar cellkemin i battericellerna så ändras gasutvecklingen väldigt mycket, och tekniken är så pass känslig så att man kan kolla på reaktioner som är väldigt lätt att missa med andra tekniker men som kan få stor bäring på batteriets kvalitet, berättar Robin Lundström.

Resan med Metrilytics började officiellt våren 2023 men är resultatet av många års forskning där också industrin varit involverad. Tidigt förstod forskarna att det fanns ett stort intresse av deras arbete.

– När vi har publicerat våra resultat så har folk hört av sig och visat intresse av att både köra experiment men också av att köpa själva systemet. Eftersom vi alla tre tycker om att jobba med teknikutveckling så är det att förena nytta med nöje att ta det här kommersiellt, säger Robin Lundström.

Spännande marknad i Sverige

Metrilytics har gjort en första försäljning på en del av systemet och pratar dagligen med potentiella kunder i alla led, från utvecklare av batterimaterial, till batteritillverkare och hela vägen upp till bilindustrin.

– Vårt fokus nu är att bygga upp förtroende hos batteritillverkare genom att visa att vi har en fungerande produkt. Planen är att vi till sommaren ska ha ett komplett system hos några referenskunder dit intresserade företag kan åka för att testa tekniken, berättar Robin Lundström.

Han menar att Sverige är ett väldigt intressant batteriland som tillsammans med övriga Europa utgör företagets målmarknad just nu. Och om framtiden för företaget har han stor tillförsikt.

– Jag tror att vi kommer att hitta vår plats på marknaden med tanke på att vi har lyckats skala upp tekniken från forskningsceller till industriella battericeller, men det kommer att vara väldigt mycket jobb att ta sig dit.

Porträtt av Robin med mörk bakgrund.

Robin Lundström, doktorand på institutionen för kemi – Ångström och vd på Metrilytics. Foto: Tobias Sterner

Att driva företaget på heltid direkt efter disputationen är ändå inte vad Robin Lundström planerar.

– I alla fall ett tag till kommer jag ha ena foten i forskningen, men det är klart att mycket fokus kommer att ligga på företaget. Kombinationen är intressant och det är väldigt häftigt att se att något man jobbat väldigt hårt med i flera år faktiskt också kan göra nytta. Med den här tekniken känner vi att vi bidrar till en mer hållbar framtid, säger Robin Lundström.

Sara Gredemark