Priser och utmärkelser delas ut vid vinterpromotionen

Bildtext

Varje år delar Uppsala universitet ut priser, utmärkelser och medaljer till personer som främjat forskningen, utbildningen eller utvecklingen vid Uppsala universitetet. 2018 års utmärkelser uppmärksammas vid doktorspromotionen den 25 januari 2019.

Här kan du läsa mer om de priser, utmärkelser och medaljer som delas ut i samband med doktorspromotionen den 25 januari 2019:

Torgny Segerstedt-medaljen till Peter Wallensteen

Torgny Segerstedt-medaljen tillfaller i år Peter Wallensteen, seniorprofessor vid Uppsala universitet. Han får den för sina omfattande insatser inom i freds- och konfliktforskningen.

Linné- och Rudbeckmedaljörer utsedda

Rudbeckmedaljen tilldelas i år professorerna Per Artursson, Kristina Edström och Lars Engwall, medan Linnémedaljen tilldelas professor Leif Andersson. Medaljerna delas ut vid vinterpromotionen den 25 januari nästa år.

Nya Oscarspristagare utsedda

Uppsala universitets Oscarspris till yngre forskare har för 2018 tilldelats Weronica Ek vid institutionen för immunologi, genetik och patologi och Ylva Söderfeldt vid institutionen för idé och lärdomshistoria.

Göran Widmalm får Ulla och Stig Holmquists pris

Göran Widmalm, professor i organisk kemi vid Stockholms universitet, har utsetts till mottagare av Ulla och Stig Holmquists vetenskapliga pris i organisk kemi 2018.

Annica Hulth