ERC-bidrag till Uppsalaforskare

Bildtext

Uppsala universitet får ett bidrag inom Europeiska forskningsrådets (ERC) utlysning av Advanced Grants 2018. Det går till Yi Wang, professor i inbyggda system vid institutionen för informationsteknologi.

ERC Advanced Grant riktar sig till etablerade och världsledande forskare. Bidraget har som syfte att ge forskarna en chans att förverkliga sina mest kreativa idéer och potentiellt ge resultat som får stor inverkan på vetenskap, samhälle och ekonomi i Europa.

Bidraget till Uppsala universitet går till Yi Wang, professor i inbyggda system vid institutionen för informationsteknologi, för forskningsprogrammet "Customizable Embedded Real-Time Systems: Challenges and Key Techniques".

Totalt 222 forskare med 29 olika nationaliteter får dela på 540 miljoner euro som delas ut inom ERC Advanced Grants 2018. Bidragen är en del av forsknings- och innovationsprogrammet Horizon 2020.

Fakta

Det europeiska forskningsrådet, ERC, etablerades 2007 och är den första europeiska anslagsgivaren för excellenta forskare i Europa. Varje år väljer man ut, och delar ut bidrag till, de allra bästa och kreativa forskarna. ERC delar ut tre typer av bidrag: Starting Grants, Consolidator Grants och Advanced Grants. En fjärde typ av bidrag – Synergy Grants – har lanserats 2017.

Anders Berndt