Nyrenoverat bibliotek med retrokänsla

Den nyrenoverade huvudentrén är öppen för besökare från den 2 maj.

Den 2 maj slog Carolina Rediviva upp portarna till de ombyggda lokalerna efter två års renovering. – Jag hade höga förväntningar men tycker att det har blivit bättre än jag hoppades. Nu är det lika fint på insidan som på utsidan, säger Cecilia Ekström.

Det första man lägger märke till i den nyrenoverade entrén är den ljusgröna färgen på väggarna och de öppna ytorna. Den tidigare ganska belamrade ingången till universitetsbiblioteket har renodlats och fungerar nu enbart som just entréhall.

– Vi har rensat upp för att få en mer öppen lokal och jag tycker att det ger en riktig wow-känsla, säger Cecilia Ekström, avdelningschef vid universitetsbiblioteket, som varit med och planerat arbetet i samarbete med bland andra arkitekten Johan Celsing och byggnadsavdelningen vid universitetet.
Eftersom biblioteket är klassat som byggnadsminne har även Riksantikvarieämbetet varit involverat i processen.

Butiken som tidigare låg mitt i entrén har flyttat in i ett eget utrymme precis bredvid huvudingången. Där finns också den nya utställningslokalen som visar bibliotekets mest kända skatter, som Uppsala-Eddan och Carta Marina. Den mest värdefulla skriften, Silverbibeln, visas i ett rum längst in i lokalen.
Från entrén når man även den nya konferensdelen inretts med hjälp av medel från Beijerstiftelsen.
– Vi har också jobbat mycket med sådant som inte syns på ytan, som ventilation och kablage som gömts i väggarna, säger Annamaria Hartvik, projektledare vid byggnadsavdelningen.

Konferensdelen har inretts med hjälp av medel från Beijer-stiftelsen. Foto: Magnus Hjalmarsson

Från entrén går vi sedan in i biblioteket och möts av den nya informationsdisken.
– Nu blir vi mer tillgängliga. Vi har också flyttat ner kursboksbiblioteket hit från plan nio för att göra det enklare för studenterna, säger Cecilia Ekström.
Alla bokhyllor i salen har korallröda insidor och rummet ger en varm och välkomnande känsla. Härifrån tar man sig sedan vidare till de tysta läsesalarna, som inte berörts av ombyggnaden. Man når också det nya caféet som kanske är den lokal som förändrats mest under renoveringen.

I det nya cafeet finns plats för omkring 200 personer. Foto: Magnus Hjalmarsson

– Här har arkitekten förhållit sig till hur det ser ut i de delar av huset som är tillbyggda på 60-talet. Det var faktiskt arkitektens pappa, Peter Celsing, som stod för den tillbyggnaden, säger Annamaria Hartvik.
Caféet rymmer numera omkring 200 personer vid de gula borden och det finns även sittplatser och pentryn en trappa upp.
– Tanken är att man ska kunna sitta här och fika, eller plugga och göra grupparbeten. Det är något som varit väldigt efterfrågat av studenterna, säger Annamaria Hartvik.

Sedan den 2 maj är de nya lokalerna öppna, men caféet kommer igång först efter sommaren. Utställningssalen invigs den 14 juni och hela huset invigs ännu en gång i samband med terminsstarten i höst.

Läs mer om Carolina Redivias historia
Universitetsbiblioteket i siffror