Uppsala universitet klättrar en placering i världsrankning

Bildtext

Uppsala universitet klättrar en placering till plats 62 i den senaste rankningen från Shanghai Ranking Consultancy. Även i 2019 års rankning är Uppsala universitet ett av tre svenska lärosäten på topp-100-listan.

Varje år gör Shanghai Ranking Consultancy en rankning av världens universitet – den så kallade Shanghairankingen (ARWU – Academic Ranking of World Universities). De 500 främsta av världens mer än 20 000 universitet tas med i listan som grundar sig på sex olika indikatorer; bland annat antal artiklar i Science Citation Index och Social Sciences Citation Index samt antal nobelpristagare.

Uppsala universitet rankas som näst bästa universitet i Sverige efter Karolinska institutet på plats 38, även Stockholms universitet listas inom topp 100 på plats 77.
– Rankinglistan är relativt trögrörlig och Uppsala universitets placeringen har sedan 2014 bara varierat mellan plats 60–63, säger Emma Östlund, controller vid planeringsavdelningen, Uppsala universitet.

Den indikator där Uppsalas poäng har förändrats mest jämfört med föregående år är inom ”Highly Cited Researchers”, där universitetet ökat med 6,6 poäng. Indikatorn baseras på antalet ”Highly Cited Researchers” som utses av Clarivate Analytics.

Som tidigare år domineras listan av universitet i USA. Harvard University toppar listan för 17:e året i rad, följt av Stanford University och University of Cambridge. På tio i topp återfinns också MIT, Berkeley, Princeton, Oxford, Columbia, Caltech och Chicago.

Läs mer: ARWU World University Rankings 2019

Josefin Svensson