Uppsala universitets studenter tävlar i batteriinsamling

Bildtext

Sju högskolor och universitet tävlar i batteriinsamling under vecka 6. Uppsala universitet är en av deltagarna. - Vi vill uppmärksamma själva problemet. Unga människor använder kanske inte batterier i vardagen så man kanske glömmer bort hur giftiga de är, säger Linn Järnemar på Svenska Ekodemiker.

Tillsammans med Batteriinsamlingen arrangerar Svenska Ekodemiker batteriinsamlingskampanjen. Under tävlingsveckan kommer en röd behållare att ställas i Lokstallarna på Ekonomikum och där är det tänkt att studenterna ska slänga sina uttjänta batterier. Därtill kommer det att finnas information om kampanjen på flera av universitetets campusområden.
- Det är spännande att se vad det ger för genomslag, säger Linn Järnemar.

Tanken med tävlingen är att studenter ska lära andra studenter om batteriinsamling och varför det är så viktigt.
- Sedan finns ju lite inbyggd rivalitet i tävlingen, som mellan univeritetsstäderna Uppsala och Lund till exempel.

Mer information om kampanjen.