Ny tidskrift om infektionssjukdomar

Bildtext

Infection Ecology & Epidemiology heter en ny vetenskaplig tidskrift med fokus på infektioner som drabbar människor och djur. Chefredaktör är Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.

Tidskriften Infection Ecology & Epidemiology som lanseras i dagarna distribueras via Internet utan fasta nummer. Avsikten är att skapa ett gemensamt forum för tvärvetenskaplig forskning kring infektionssjukdomar, från zoonotiska infektioner hos människor och sjukdomar med konsekvenser för djurlivets ekologi, till avancerad virologi och bakteriologi.
– Vi välkomnar bidrag från veterinärer, läkare, molekylärbiologer, ekologer och miljöinriktade kemister med intresse för zoonotiska infektioner. Artiklarna kommer att publiceras allteftersom de genomgått sedvanlig vetenskaplig granskning, säger chefredaktör Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet, tillika överläkare vid Akademiska sjukhuset.

Infection Ecology & Epidemiology produceras i samarbete med det tvärvetenskapliga nätverket med samma namn. Nätverket, som består av forskare inom medicin, veterinärmedicin och ekologi, grundades 2010 i syfte att förstå dynamiken bakom nya och gamla infektionssjukdomar. Initiativtagare, samme Björn Olsen, konstaterade då nätverket presenterades att:
– För att förstå dynamiken bakom dessa sjukdomar räcker det inte med att studera dem i en sjukhusmiljö. Vi måste ge oss ut i naturen och se människan som en del i en större kontext. Tanken är också att stimulera yngre forskare att snabbt komma in i projektet, vilket underlättas av att alla forskargrupper inom nätverket delar med sig till varandra av sina resultat. Ett problem med forskningsprojekt är annars ofta att de står och faller med en eller några personer. Här kan forskningen fortsätta även om enskilda forskare skulle sluta.

Magnus Alsne