Schweiziskt fossil kom från gigantisk urtida marin reptil

Så här kan pliosaurien från Arisdorf ha sett ut. Dykaren är tillagd för att visa på skalan.

En ovanlig fossil käke från en jättestor pliosaurie från juraperioden som hittats i Schweiz har nyligen identifierats av ett internationellt forskarteam. Deras resultat presenteras i den vetenskapliga tidskriften Swiss Journal of Palaeontology.

Pliosaurier var gigantiska marina reptiler som dominerade haven under dinosauriernas tidsålder. De hade kraftiga krokodilliknande huvuden och fyra starka simfensliknande ben som användes för att simma på ett liknande sätt som havssköldpaddor gör idag.

Man uppskattar att pliosaurierna kan ha blivit så långa som 15 meter, vilket är större än dagens tandvalar.

De fossila lämningarna hittades först av fossilentusiasten och samlaren Dr. Hans Holenweg nära staden Arisdorf vid foten av de berömda Jurabergen i kantonen Basel-Landschaft i Schweiz. Endast den bakre delen av den fossila käken har hittats, men bara denna del är över 50 cm lång.

Arisdorfpliosauriens kompletta nedre käke kan ha uppmätt en och en halv meter.

– Den 170 miljoner år gamla Arisdorfkäken representerar en av de äldsta förekomsterna av väldigt stora pliosaura toppkonsumenter och kan ha kommit från ett djur som var omkring nio meter långt, säger Benjamin Kear, forskare och intendent vid Evolutionsmuseet vid Uppsala universitet.

Pliosaurierna hörde till de största djuren i haven vid den här tiden och var i toppen på näringskedjan under 80 miljoner år. De jagade andra marina reptiler, så som långhalsade plesiosaurier, fiskliknande ichthyosaurier och tidiga havssköldpaddor.

Arisdorfpliosaurien är den första i sitt slag som påträffats i Schweiz och kommer från en geologisk tidsram där det hittills funnits väldigt få fossila fynd från pliosaurier och deras släktingar. Den är en del av den permanenta samlingen vid Paläontologisches Institut und Museum vid universitetet i Zürich.

Publikation:
Sachs, S., Klug, C. & Kear, B. P. (2019) Rare evidence of a giant pliosaurid-like plesiosaur from the Middle Jurassic (lower Bajocian) of Switzerland. Swiss Journal of Palaeontology. https://link.springer.com/article/10.1007/s13358-019-00200-9

Linda Koffmar

Prenumerera på Uppsala universitets nyhetsbrev