Attraktiv innovation ska minska antalet djurförsök

Christel Bergström och Janneke Keemink, grundare av Enphasys

UU Innovation har utsett 15 mottagare av utmärkelsen Attraktivt innovationsprojekt 2019. Till vinnarna hör företaget Enphasys vars nya metod för utvärdering av läkemedelsformuleringar redan väcker industrins intresse.

– Att UU Innovation utser oss till Attraktivt innovationsprojekt är en viktig kvalitetsstämpel. Det bekräftar att utomstående experter identifierar den kommersiella potential vi själva är övertygade om, säger Christel Bergström, forskare i farmaci och grundare till företaget Enphasys.

Tillsammans med kollegan Janneke Keemink har Christel Bergström utvecklat ett verktyg som ska effektivisera utvärderingar av orala läkemedelsformuleringar. Den internationella industrin visar redan stort intresse, och med anslag från ERC och Vinnova ska prototypen nu optimeras för att än bättre motsvara kundernas behov.

– Vi kommer att justera designen i syfte att minska behovet av substans och formulering, samtidigt som vi ökar dess kapacitet. Vi förfogar över den finansiering som krävs och räknar med att kunna presentera en uppdaterad version hösten 2021, säger Janneke Keemink.

Förbereder rekryteringar

Målet är att etablera Enphasys som leverantör till företag som dels vill förbättra redan befintliga produkter, dels i ett tidigt skede av utvecklingsfasen vill utvärdera vilka formuleringar som är bäst lämpade att nå hela vägen till behandling.

– Idag måste bolagen modifiera sina läkemedelskandidater eller addera hjälpämnen för att analysera hur de absorberas i kroppen. Vårt instrument kan påskynda processen i en provrörsmiljö, vilket också innebär att färre steg i arbetet kräver försök på djur, konstaterar Christel Bergström.

Enphasys förbereder just nu rekryteringar av medarbetare som ska delta i företagets fortsatta utveckling. Siktet är högt ställt och oavsett vad tiden för med sig kan Uppsala universitet glädjas åt ännu ett bevis på möjligheten att kombinera rollerna som forskare och entreprenör.

Magnus Alsne

Fakta Attraktivt innovationsprojekt

• Attraktivt innovationsprojekt 2019 uppmärksammar lovande innovationsprojekt som startats av eller drivs i samarbete med forskare och studenter vid Uppsala universitet.
  • Projekten kan bidra med samhällsnytta, ha kommersiellt fokus eller vara inriktade mot samverkan.
  • Projekten som mottar utmärkelsen har fått stöd av UU Innovation och lyckats attrahera extern finansiering som ytterligare stärkt utvecklingsmöjligheterna.