Följ med på digitala visningar av Uppsalas museer

För femte året i rad bjöd Uppsala museer in allmänheten till visningar, utställningar och aktiviteter. Men istället för att öppna som vanligt bjöd man nu in till en digital helkväll. Uppsala universitets museum Gustavianum, Linneanska trädgårdarna, Evolutionsmuseet, Carolina Rediviva och Medicinhistoriska museet slog upp sina digitala museiportar för alla nyfikna den 6 juni. Nu kan du se alla filmerna på Youtube.

Istället för att trängas på museerna i dessa coronatider kan alla intresserade bänka sig vid sina datorer, surfplattor och mobiltelefoner och ta del av spännande digitala visningar. Linneanska trädgårdarna bidrar med filmer från Tropiska växthuset, Linnéträdgården och Linnémuseet, Evolutionsmuseet presenterar föremål från den paleontologiska samlingen, Universitetsbiblioteket uppmärksammar sitt 400-års jubileum genom att ta oss med bakom kulisserna i Carolina Rediviva, Medicinhistoriska museet visar upp spännande historiska föremål och Gustavianum bidrar med ett besök från konserveringsateljén.

Se alla filmerna från museerna på Youtube

Det kompletta programmet publiceras på www.uppsalasmuseer.se