Firar tre decennier med rodd

Uppsalas lag i röd båt och Lund i gul under Universitetskapprodden 2020. På lördag är det dags att göra upp igen,

1992 gick den första roddtävlingen mellan studenter från Uppsala och Lund av stapeln. Samma år bildades också föreningen Uppsala Akademiska Roddsällskap. På lördag bjuder de in till 30-årsjubileum med flera tävlingar och rektor Anders Hagfeldt som hedersgäst.

Uppsala akademiska roddsällskap (UARS) har de senaste 30 åren varit en mötesplats för studenter som är intresserade av rodd.

– Vi erbjuder prova-på aktiviteter och kurser flera gånger per år och har fostrat flera studenter från kompletta nybörjare till elit- och landslagsnivå, säger föreningens ordförande Oliver Degerstedt och fortsätter:

– Eftersom roddsporten är starkt förknippad med universitetslivet i många länder, till exempel England, Nederländerna och USA, så erbjuder Uppsala Akademiska Roddsällskap även en väg in till en gemenskap för internationella studenter som är nya i landet.

På lördagen 17 september firar de 30-årsjubileum och att det är lika lång tid sedan den första Universitetskapprodden mellan studenter från Uppsala och studenter från Lund gick av stapeln. Under dagen kommer det att hållas olika tävlingar på Fyrisån i närheten av föreningens brygga vid campus Ultuna. Rektor Anders Hagfeldt är hedersgäst och kommer också att vara prisutdelare.

Mer information 30-årsjubileet hittar du i Uppsala universitets kalendarium.

Sandra Gunnarsson

Uppsala Akademiska Roddsällskap

Föreningen grundades 1992 och består i huvudsak av studenter från Sveriges lantbruksuniversitet och Uppsala universitet, universitetsanknytning är dock inte nödvändig. Klubben räknas till Sveriges största studentroddklubb och är ansluten till både Sveriges Akademiska Idrottsförbund och Svenska Roddförbundet.