Nobelpristagarna besöker Uppsala

Svante Pääbo är en av Nobelpristagarna som kommer hit för att föreläsa.

Filosofiska samtal, föreläsningar om banbrytande upptäckter och chans att se vetenskapens kändisar i verkligheten. Nu bjuder Uppsala universitet in till Nobelföreläsningar i dagarna tre. – Hoppas att det blir fullt av folk som vill vidga sina perspektiv, säger rektor Anders Hagfeldt.

Efter två års uppehåll till följd av pandemin har det äntligen blivit dags att återuppta traditionen med Nobelföreläsningar vid Uppsala universitet. I år kommer man dessutom att bjuda på ett utökat program, något som rektor Anders Hagfeldt ser mycket fram emot.

– Nobelprisen är synonyma med excellens och vi har en lång, fin tradition av att bjuda pristagarna till Uppsala. I år kommer ännu fler än vanligt och vi ordnar föreläsningar i tre dagar efter varandra. Det är jag både stolt och glad över. Hoppas att det blir fullt av folk som vill vidga sina perspektiv, säger Anders Hagfeldt.

Redan på måndag 12 december drar programmet igång. Publiken kommer då att få lyssna på ett filosofiskt samtal mellan pristagarna Andrea Ghez, Reinhard Genzel och David MacMillan, nobelpristagare i fysik 2020 respektive och kemi 2021. Samtalet leds av vetenskapsjournalisten Ulrika Björkstén och kommer kretsa kring pristagarnas forskning och vad den kan innebära för mänskligheten.

Dagen därpå bjuds det på klassiska Nobelföreläsningar med Carolyn R. Bertozzi, pristagare i kemi, Svante Pääbo, pristagare i medicin och John F. Clauser, pristagare i fysik.

På onsdagen avslutas Uppsala universitets Nobelveckan med en föreläsning av fredsprisvinnaren och människorättsadvokaten Sasha Romantsova.

Sandra Gunnarsson

12 december: Nobelpristagare om forskningens förutsättningar
Panelsamtal med Nobelpristagarna i fysik 2020 Andrea Ghez och Reinhard Genzel samt Nobelpristagare i kemi 2021 David MacMillan.

13 december: Nobelföreläsning i kemi och medicin
Med årets pristagare i kemi Carolyn R. Bertozzi samt årets pristagare i medicin Svante Pääbo.

13 december: Nobelföreläsning i fysik
Med årets pristagare i fysik John F. Clauser.

14 december: Nobelföreläsning med 2022-års fredspristagare
Med Sasha Romatsova.