Forskningsprojekt om digital rätt att reparera elektronikavfall

Ett samverkansprojekt vid Uppsala universitet ska undersöka de samhälleliga konsekvenserna av ett lagförslag som handlar om digital rätt att reparera elektroniska produkter.

Elektronikavfall är idag världens snabbast växande avfallsström. I takt med att samhället digitaliseras i större utsträckning produceras även alltmer smarta digitala produkter och apparater, såsom mobiltelefoner, laptops, smarta klockor och högtalare. Dessa produkter har i dagsläget en allt kortare livslängd och ersätts inte sällan inom loppet av ett par år.

Katja de Vries

För att klara de av FN formulerade miljö- och hållbarhetsmålen senast 2030 så måste lösningar implementeras för att förebygga det avfall som skapas. År 2022 arbetar EU-kommissionen på att ta fram lagstiftningen Right to repair som syftar till att underlätta för konsumenter och tredje part att reparera trasiga elektroniska produkter istället för att kassera dem. I dagsläget råder konsensus om att förslaget är positivt, men det råder även delade meningar om hur det ska genomföras och vad lagen ska gälla. Framförallt är det oklart hur Right to repair kommer att uformas för produkter som är digitala och innehåller mjukvara.

Ett samverkansprojekt vid Uppsala universitet ska nu studera framväxten och de samhälleliga konsekvenserna av detta lagförslag, med fokus på reparation av produkter med mjukvara. Genom att kombinera teorier och metoder från sociologi, juridik samt samhällsbyggnad och industriell teknik, ska projektet identifiera och analysera tre områden som har betydelse för en digital Right to repair och som tillsammans skapar en helhetsbild av de frågor som aktualiseras i arbetet med lagen.

Projektet kommer bidra med en fördjupad förståelse för de konflikter, barriärer och lösningar som karakteriserar Right to repair samt svara mot aktuella samhälleliga och hållbarhetsfrågor.

• Sökande:
    Sebastian Abrahamsson, Sociologen, Uppsala universitet (huvudsökande)
    Per Fors, Industriell teknik, Uppsala universitet
    Katja de Vries, Juridiska institutionen, Uppsala universitet

• Titel på forksningsprojekt: "Den digitala rätten att reparera: en studie av rättsliga ideal, offentliga kontroverser och trassliga praktiker"

• Finansiär: Vetenskapsrådet

• Utlysning: Digitaliseringens samhällskonsekvenser