Forskningsprojekt om AI på IVAs 100-lista

Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) presenterade nyligen de forskningsprojekt som blivit utvalda till IVAs 100-lista 2023. Biträdande universitetslektor i offentlig rätt vid Juridiska institutionen Katja de Vries forskningsprojekt ”Digital Right to Repair” ingår i årets lista.

IVA vill med sin 100-lista uppmärksamma samtida forskning som har potential att inom en överskådlig framtid skapa nytta, där syftet är att underlätta samverkan och affärsmöjligheter mellan forskare och företag. Årets lista fokuserar på forskningsprojekt inom klimatomställning, energiförsörjning, välfärdsteknologi, cybersäkerhet och krisberedskap.

- I vårt VR-finansierade tvärvetenskapliga projekt (2023-26) studerar vi hur begreppet reparation används i samband med programvara och digital right to repair (R2R). Detta görs med metoder från samhällsvetenskap, juridik och hållbar IKT-design. Projektets främsta fördel är att det tar upp problemet med en smart telefon som i princip fortfarande "fungerar" (hårdvara), men som ändå hamnar i en papperskorg eller samlar damm i en låda eftersom den inte stöder nya appar, inte längre får programuppdateringar osv., förklara Katja.

”Digital Right to Repair” ska belysa hur man kan minimera e-avfall och skapa incitament för reparationer av smart elektronik. E-avfall är den snabbast växande avfallsströmmen globalt sett och för att mildra den negativa inverkan som e-avfall har på miljön håller EU för närvarande på att utarbeta lagstiftning om rätt till reparation för att stimulera och underlätta reparationer.

Forskargrupp

Sebastian Abrahamsson, Docent och forskare, Sociologiska institutionen, Uppsala universitet (huvudansvarig)

Per Fors, Biträdande lektor, Industriell teknik, Uppsala universitet,

Katja de Vries, Biträdande lektor, Juridiska institutionen, Uppsala universitet