Mångsidigt höstlovsprogram på museerna

Bildtext

Under höstlovsveckan kan man bland annat möta dinosaurier i mörkret, vika en dromedar av papper eller lära sig mer om växterna i djungeln - allt på universitetets museer.

På Evolutionsmuseet kan barnen följa med Naturspanarna på en tur i Linnés fotspår den 28 oktober, 30 oktober och 1 november klockan 13-14. Den 30 oktober klockan 18-20 ordnas också en kvällstur för den som är modig, då ger sig deltagarna nämligen ut i mörkret och utforskar museets samlingar med hjälp av ficklampa. Här kan man möta både dinosaurier och andra utdöda djur. Båda turerna riktar sig till barn i åldern 6-10 år.

Den som vill utforska mer levande natur kan bege sig till Tropiska växthuset i Botaniska trädgården och lära sig mer om hur regnskogens växter lever. Visningarna passar för barn i åldern 5-15 år och hålls den 31 oktober samt 2 och 4 november, alla dagarna klockan 14.

På Museum Gustavianum kan man prova på origami, japansk pappersvikarkonst, den 1-2 november klockan 14-16. Där kan man till exempel lära sig att vika olika sorters askar, eller egyptiska figurer som pyramider, dromedarer, maskar, lotusblommor, båtar och fiskar.

Medicinhistoriska museet ordnar också speciella barnvisningar under höstlovsveckan som handlar om att vara patient förr och nu. Visningarna hålls den 30 oktober klockan 14 samt den 31 oktober och 1 november klockan 10.