Brittiske ambassadören föreläser om Europas framtid

Bildtext

Storbritanniens premiärminister David Cameron har nyligen föreslagit en folkomröstning om medlemskapet i EU. Vad händer om man väljer utträde? Den 19 februari föreläser Paul Johnston, ambassadör i Sverige, om Europas framtid ur ett brittiskt perspektiv.

Det är Uppsala Forum för demokrati, fred och rättvisa vid Uppsala universitet som arrangerar den offentliga föreläsningen i samband med Paul Johnstons besök på universitetet.

Vad betyder en eventuell folkomröstning om Storbritanniens medlemskap i EU tillsammans med den pågående ekonomiska krisen för EU:s framtid? Kommer även andra medlemsstater välja samma väg som föreslagits av Cameron? Är det början till en splittring av unionen?

-   Storbritanniens roll i EU-samarbetet en högaktuell fråga och detta blir därför säkert en mycket intressant och spännande föreläsning, säger Anna Jonsson Cornell, universitetslektor vid juridiska institutionen och forskningsledare för Uppsala Forum.

Paul Johnston är Storbritanniens ambassadör i Sverige sedan 2011. Innan dess var han ansvarig för internationella säkerhetsfrågor vid Foreign and Commonwealth Office i London med säkerhet inom Europa, NATO och FN på sitt bord. Han har också arbetat på FN i New York och deltagit i Storbritanniens förhandlingsdelegation i Kosovo.

Tid och plats: tisdagen den 19 februari, kl. 10.15-11.45 i sal IX i Universitetshuset.

Anneli Waara