Soppkonserter med Linnétema

Bildtext

En av alla musikaliska satsningar med Linnéanknytning är de soppkonserter som under våren bjuds i Musicum vid Uppsala universitet. Den första sker den 23 februari.

Soppkonserterna vid Musicum började redan i höstas och visade sig vara en lyckad satsning.

- Det har varit jättepopulärt; fullsatt vid den senaste soppkonserten, berättar Musicums informatör Petra Käck.
Nu fortsätter konserterna också under Linnéåret, och bjuder under en timma både musik, soppa och små korta föreläsningar med Linnéanknytning.

Den första konserten är den 23 februari, då studenterna på kammarmusikkursen framför klassiska pärlor. Studenterna står också för den hemlagade soppan och det hembakade brödet, allt till självkostnadspris.
Nästkommande soppkonsert sker den 23 mars och vidare den 23 april, då kammarmusikkursen framför fler klassiska pärlor. Anledningen till just detta datum är förstås Linnés födelsedag den 23:e (maj).
Ytterligare en soppkonsert finns inplanerad den 9 mars – men då är det solosång- och pianokursen som framför klassiska pärlor.

Anna Malmberg