Uppsalaprofessorer får medalj av kungen

Bildtext

Kungen har beslutat om medaljförläningar för H.M. Konungens medalj. Tre uppsalaprofessorer får medalj av kungen vid en ceremoni på Kungliga slottet den 11 juni.

H.M. Konungens medalj instiftades runt 1814 och finns i flera storlekar. Den tilldelas svenska och utländska medborgare för särskilda förtjänster samt befattningshavare vid Kungl. Hovstaterna för lång och trogen tjänst.

Två uppsalaprofessorer får H.M. Konungens medalj i 8:e storleken i Serafimerordens band:

• Professor Peter Wallensteen för framstående insatser inom freds- och konfliktforskningen
  • Professor Bengt Westermark för värdefulla insatser inom och för cancerforskningen

Dessutom får Aleksandr Kan, professor emeritus i historia vid historiska institutionen, H.M. Konungens medalj i 12:e storleken i högblått band.

Medaljerna delas ut onsdagen den 11 juni på Kungliga slottet.

Anna Malmberg