Initiativrik juridikstuderande utsedd till Årets Uppsalastudent

Vanja Eriksson är årets Uppsalastudent 2014

Årets Uppsalastudent 2014 är Vanja Eriksson. Hon studerar vid juristprogrammet och får priset för sitt breda engagemang under studietiden. Utmärkelsen delas ut i samband med dagens Anders Wall-föreläsning i universitetsaulan.

Motiveringen lyder:

”Vanja Eriksson har genomfört sina juridikstudier med mycket goda studieresultat. Hon har haft ansvar för Uppsalajuristernas mentorskapsprojekt och varit initiativtagare till Uppstartsprogrammet, som innebär att nya juriststudenter får äldre studenter som mentorer. Programmet syftar till att få ett bättre studieklimat, kontakt över terminsgränser samt färre avhopp från utbildningen.

Vanja har även varit engagerad i Juridiska Föreningen. Vid sidan av sina studier har Vanja som redaktör bidragit till att bygga upp www.alltomjuridik.se, ett projekt med syfte att göra juridiken mer tillgänglig för allmänheten. Tidigare deltog Vanja i ett mentorsskapsprojekt och var med och höll mediekurser för ungdomar i Clamwilliam, Sydafrika. Vanja har varit riksfinalist i SM i Juridik 2012 och lokalfinalist i Business Law Challenge 2013. I framtiden hoppas Vanja att tidigt utbilda sig till advokat och fortsätta visa vägen för kvinnor med entreprenörsdrömmar.”

Utmärkelsen Årets Uppsalastudent delas ut av Anders Walls stiftelse. Första gången var år 2000.

Utmärkelsen ges till en student vid Uppsala universitet som:
- utmärkt sig för goda, kreativa insatser vid Uppsala universitet,
- deltagit i kår och/eller nationsliv, eller gjort särskilda insatser till stöd för andra studenter, alternativt utvecklat entreprenörskap med anknytning till universitetets utbildnings- eller övriga verksamhet.

Priset består av ett stipendium på 100 000 kronor.

Linda Koffmar