Henry Ohlsson blir ny vice riksbankschef

Bildtext

Henry Ohlsson, professor i nationalekonomi vid Uppsala universitet, utsågs idag till ny vice riksbankschef.

- Vi är mycket nöjda med att kunna presentera ännu en högt kvalificerad person till Riksbankens direktion. Fullmäktige står enhälligt bakom denna utnämning", säger riksbanksfullmäktiges ordförande Susanne Eberstein och vice ordförande Michael Lundholm i en gemensam kommentar i ett pressmeddelande.

Riksbankens ordförande och vice ordförande kommenterar vidare i pressmeddelandet: "Ohlsson har lång akademisk erfarenhet och har bedrivit forskning framför allt i frågor som har anknytning till arbetsmarknad, lönebildning och skatter. Det kompletterar övriga ledamöter i direktionen på ett bra sätt".

Henry Ohlsson har utsetts för en mandatperiod på sex år. Han tillträder sin tjänst den 12 januari.

Anders Berndt