"Forskning pågår" avlivade myten om den demografiska bomben

Konferensen Forskning drog ca 450 personer som jobbar inom äldreomsorgen.

Vi behöver inte längre oroa oss för en äldrechock. Lars Tornstam, professor i sociologi, desarmerade övertygande myten om den demografiska bomben, på konferensen "Forskning pågår" vid universitetet.

Äldre och åldrande var temat för konferensen Forskning pågår den 7 mars, där 450 personer inom äldreomsorg, sjukvård, forskning och frivilligorganisationer deltog. På programmet stod både parallella seminarier och gemensamma föreläsningar och först ut i talarstolen, var Lars Tornstam, som med hjälp av statistiska undersökningar, modeller och diagram, visade att föreställningen om att vi sitter på en tickande demografisk bomb, bara är en överdriven myt.
– Jag hörde en läkare säga att han träffat några äldre damer som ingått en självmordspakt för att de inte ville vara del av den demografiska bomben.
– Andelen äldre över 65 har ökat och kommer att fortsätta öka. Siffrorna frammanar bilden av att hela svenska befolkningen kommer att bestå av pensionärer år 2050. Men faktum är att om man ser ökningen av äldre som en bergsbestigning, så planar det ut när man kommer till toppen. Vi har dessutom redan avverkat två tredjedelar av vägen dit.

Lika stor andel idag

Lars Tornstam visade en teoretisk modell som beskriver den så kallade demografisk transitionen – övergången från ett primitivt samhälle, där det föds lika många som det dör, till ett modernt stationrt samhälle, där vi befinner oss nu. Bättre hygien, vård etc, gör att dödstalen minskar samtidigt som födelsetalen gör likaledes.

–Tidigare var barn en försäkring, men den har ersatts av andra försäkringar.
Summan av kardemumman är i alla fall att andelen som behöver försörja, respektive bli försörjda av andra, är lika stor i det primitiva samhället som i det moderna. Och hur man än vrider och vänder på siffrorna, och lägger till parametrar som att man till exempel bara ser till den del av arbetskraften som faktiskt har jobb, så blir beroendekvoten inte nämnvärt större.
– Med en demografisk utgångspunkt kan man inte säga att vi sitter på en tickande bomb, möjligtvis om man blandar in ekonomi och sätter ören och kronor på demografin.

Yngre är mer ensamma

Enligt siffror som tagits fram av en dansk kollega till Tornstam, Jörn Henrik Petersen, är enhetsutgiften för äldre, närapå dubbelt så stor som för barn och ungdomar. Men Lars Tornstam menar att det ändå inte finns någon grund för panik. Landet kommer ändå gott och väl ha råd att sörja för sina äldre. Produktiviteten har ju ökat, och förväntas öka ännu mer.
– Vi har konstruerat en bomb som en del av ett större mönster – allt som har med åldrande att göra är elände. Det finns en myt om den gamla goda tiden – som i själva verket var den gamla onda tiden då man blandade arsenik i gamlingarnas kaffe för att man ville bli av med dem. Vi tänker oss de gamla som ensamma, medan studier visar att det i själva verket är det 20-29 åringarna som befinner sig på toppen av ensamhetsberget.
– Och ni när ni går härifrån, stöter på någon självmordspakt, så kan ni berätta att den tickande bomben bara är en våldsamt överdriven myt, sade Lars Tornstam.

Johanna Rovira

Korta fakta:

Forskning pågår är ett samarbete mellan Uppsala universitet, kommunerna och landstinget i Uppsala län genom Regionförbundet. En konferens ges en gång om året för att presentera aktuell forskning, stimulera utvecklingen av det egna arbetet, skapa en mötesplats för forskare och yrkesverksamma och stärka kontakterna mellan dessa.

För första gången hade konferensen temat äldre och åldrande. Förutom några gemensamma föreläsningar fanns även ett drygt 30-tal korta föreläsningar i seminarieform att välja bland.

Intresset för att ta del av den senaste forskningen på området är stort; deltagarna kom hitresande från norr till söder, främst vård- och äldreomsorgspersonal men även tjänstemän, flera politiker och journalister.

- Gensvaret var enormt! Vi har gjort en utvärdering som inom kort ska sammanställas, berättar Britt-Marie Jacobsson vid kansliet för medicin och faramci, även konferencier under konferensen.

Annica Hulth