Entreprenörer inspirerade på Anders Wallföreläsning

Hotellägaren Petter Stordalen berättade målande om alla upp- och nedgångar i karriären och betonade hur viktigt det är med "genomföringskraft".

Universitetsaulan fylldes till sista plats vid årets Anders Wall-föreläsning i entreprenörskap den 18 november. I publiken satt över 2 000 studenter, företagare och andra som fick lyssna på en rad inspirerande entreprenörer.

Huvudpersonen själv, finansmannen Anders Wall, inledde med att citera Apples grundare Steve Jobs: ”Stay hungry, stay foolish”. Han lade själv till: ”Have fun”.

– Entreprenörskap handlar inte bara om att starta företag utan är något mycket större, att tänka positivt istället för negativt, att fokusera på möjligheter istället för svårigheter.

Just det synsättet stämmer väl in på Petter Stordalen, norrman och grundare av Nordic Choice Hotels. Fast han kallar det ”genomföringskraft”. Han bjöd på en riktig show när han berättade om sin väg från jordgubbsförsäljare på torget i sin hemstad till ägare av Skandinaviens största hotellkedja.

Upp- och nedgångar i karriären

Han berättade underhållande om alla upp- och nedgångar under karriären och lockade till många skratt och applåder.

– Det här var ju en blandning av rockkonsert och väckelsemöte, kommenterade moderatorn Fredrik Lindström efteråt.

Publiken kunde ställa frågor via Facebook och Petter Stordalen fick frågan: ”Hur orkar du?” Något han besvarade med ett skratt.

– När jag kommer till jobbet och dörrarna öppnas känner jag att livet är fulländat. Jobbet tar inte energi, det ger energi och energi är en förnybar resurs. Jag förstår inte uttrycket ”äntligen fredag!” Själv säger jag ”äntligen måndag!”

Företagande och studier

Priset till årets Uppsalastudent delades ut av prorektor Anders Malmberg till Erik Englund. Han får stipendiet bland annat för sitt arbete med ett företag som ska göra det bekvämare att åka ankarlift. Men det är också resultatet av stor målmedvetenhet.

– För två år sedan satt jag här i publiken när priset delades ut och tänkte: Det där vill jag också bli.

Han tackade UU Innovation, Drivhuset och andra organisationer som stöttar företagare. Han riktade också ett tack till Uppsala universitet för att han kunnat kombinera företagande och studier på magisterprogrammet i entreprenörskap.

– Jag har kunnat kombinera egna projekt med utbildningen så att det jag lärt mig har blivit relevant redan under utbildningens gång.

Företagande är en merit

Och så uppmuntrade han alla blivande entreprenörer i publiken att starta företag.

– Det värsta som kan hända är att du får en jättebra merit på ditt cv och det bästa som kan hända är att du själv får läsa andras cv när du ska anställa folk.

Anders Wall-föreläsningen arrangeras i samarbete mellan Stiftelsen Anders Walls professur i entreprenörskap, Uppsala universitet och studentorganisationen Entrepreneurs Academy. Andra föreläsare under dagen var Victoria Carlsson och Sofie Stenmark från Yollibox, fotografen Mattias Klum, livsmedelsföretagaren Renée Voltaire och Filip Tysander från Daniel Wellingston.

Anders Wallföreläsningen

Årets Uppsalastudent 2015