Kinesiskt pris till biokemist

Professor emeritus Jan-Christer Janson och Okimura Kazuki, ordförande vid the Japan Science and Technology Agency, vid prisceremonin i Peking.

Jan-Christer Janson, professor emeritus i biokemi, har fått ta emot ett prestigefyllt pris inom vetenskap och teknik vid en ceremoni i Peking.

Priset – the 2015 state science and technology awards – delades ut vid en högtidlig ceremoni, i närvaro av Kinas president Xi Jinping och vice premiärminister Li Keqiang, inför 3 000 åskådare i "The Great Hall of the People" vid Den Himmelska Fridens Torg i Peking.

Jan-Christer Jansson har samarbetat med kinesiska forskare och företag inom området separation och rening av proteiner under många år. Bland annat har han bidragit till utveckling av processer för industriell framställning av vacciner och cancerläkemedel.
Hur gick själva ceremonin till?

– Jag hade rankats som nummer ett av de sju pristagarna så jag hade den stora förmånen att få skaka hand och utbyta några ord med president Xi Jinping, berättar Jan-Christer Janson.

Anna Malmberg