Okända växter upptäckta i östra Himalaya

På 4200 meters höjd vid Se La i östra Himalaya fann Lidén och Bharali denna lilla växt som de gett namnet Rhodiola sedoides (den fetknopps-lika)

Fjällväxterna i Arunachal Pradesh i östra Himalaya är ännu till stor del okända. För dem som lyckas få tillträde och orkar klättra är området en mäktig botanisk upplevelse. De senaste somrarna har flera nya arter av blommande växter hittats av en svensk-indisk forskargrupp. Tre av dem har redan publicerats i vetenskapliga tidskrifter, fyra är på väg.

-    Arunachal Pradesh är en dröm för växtjägare, säger Magnus Lidén, forskare vid avdelningen för systematisk biologi, Uppsala universitet.

Arunachal Pradesh är en svårtillgänglig region mellan Bhutan och Burma på gränsen till Tibet. Det krävs samarbete med det lokala universitetet i Doimukh och tillstånd från militär, eftersom området är politiskt känsligt. Vägarna går (med ett undantag) upp till 2000 meters höjd, sedan får man klättra i obanad och brant terräng för att nå över trädgränsen vid 4000 meter. Magnus Lidén och Pankaj Bharali (Rajiv Gandhi University, Doimukh, A.P.) är bland de få botanister som satt sin fot på de blommande fjällsluttningarna. Deras senaste expedition gjordes i somras, då de också besökte Se La nära Bhutans gräns, det enda stället i Arunachal där man kan nå över 4 000 m med bil.

-    Av de sju nya arter vi hittills funnit tillhör tre mitt eget forskningsfält (nunneörter; Corydalis och glim; Silene), medan fyra (i släktena Rhodiola, Swertia, Stellaria och Impatiens) har bekräftats i samarbete med experter.

Att okända växter och djur upptäcks bland de dåligt utforskade topparna i det regniga östra Himalaya är inte konstigt. Nyligen beskrevs en ny trast från området nära Se La av Uppsalaornitologen Per Alström.

Magnus och Pankaj planerar en ny expedition till hösten, åter med sikte på den östra delen nära Burmas gräns.

-    Men oväder, rasmassor och annat har spolierat våra planer tidigare, så inget är säkert förrän vi är där, säger Magnus Lidén.

Projektet bekostades av National Geographic Society.

Anneli Waara