En dag i psykiatrins tecken

Bildtext

I ett samarbete mellan Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset bjuds nu allmänheten in till ett helt nytt återkommande evenemang, Märta Nasvelldagen. Det blir en halvdag om psykiatrins utmaningar och möjligheter.

Psykiska sjukdomar orsakar mycket lidande. Under de senaste decennierna har kunskapsläget förbättrats, men fortfarande vet vi för lite om hur hjärnan fungerar, både vid hälsa och vid psykisk sjukdom. Dessutom finns stigmatisering och många fördomar om de som drabbas. Därför vill universitetet och Akademiska sjukhuset berätta om psykiatrins landvinningar och utmaningar samt ge möjlighet till frågor och diskussion.

-    Trots vår ökade kunskap om hjärnans funktioner omges psykisk sjukdom alltjämt av lidande, fördomar och stigmatisering. Psykisk sjukdom angår oss alla, som drabbad, närstående eller medmänniska. Märta Nasvelldagen är en dag för alla som vill veta mer om kunskapsläget kring psykisk sjukdom och hur vi kan bidra till en bättre tillvaro för dem som drabbas, säger Lisa Ekselius, professor i psykiatri vid Uppsala universitet och överläkare på Akademiska sjukhuset.

Temat för halvdagen är Förstå, förhindra och behandla psykisk sjukdom. Det blir en rad föreläsningar av forskare och läkare, en rundvisning i lokalerna, musik i ljusgården och en möjlighet att prata med andra.

Märta Nasvelldagen tillägnas sjuksköterskan och donatorn Märta Nasvell. Hon kämpade hela sitt liv för att människor med psykisk sjukdom ska mötas av samma respekt som dem som drabbas av kroppslig sjukdom. Hon tog examen vid Kungliga Akademiska sjukhusets sjuksköterskeskola 1933 och arbetade ända upp i åttioårsåldern som sjuksköterska vid Psykiatriska kliniken vid Akademiska sjukhuset.

Tid och plats: Lördagen den 9 april, 12.30-16.00 i Psykiatrins hus, Akademiska sjukhuset, ingång 10.

För program och mer information: http://www.medfarm.uu.se/evenemang/ovriga/marta-nasvelldagen/

Anneli Waara