Rafflande regionfinal i Teknikåttan på Uppsala universitet

Vinnarlaget med Ruben Blixt Ryge, Lea Martinelle och Sebastian Åhs från klass 8:2 på Gluntens Montessoriskola

Efter en jämn kamp vann klass 8:2 från Gluntens Montessoriskola i Uppsala torsdagens regionfinal av Teknikåttan på Uppsala universitet. Vinnarlaget slutade på 35 poäng, endast en poäng före tvåan Sollentuna Musikklasser 8Mb. Nu får segrarna ladda om för riksfinalen den 19 maj - på Uppsala slott.

Elever från 12 åttondeklasser i Uppsalaregionen samlades på torsdagen på Uppsala universitet för att göra upp om en finalplats i Teknikåttan, den rikstäckande tävlingen i naturvetenskap och teknik. Under förmiddagens semifinaler utmanades lagen i en rad teoretiska och praktiska tävlingsmoment. Två extra elever från varje klass fick dessutom ta sig an bygget av en bro av Plus Plus-klossar som skulle hålla för 400 grams belastning och sträcka sig över en 15 cm bred klyfta.

Den traditionsenliga klassuppgiften som förberetts på hemmaplan gick i år ut på att tillverka ett pariserhjul med vagnar, utan elektrisk drivning. Testet handlade om att få vagnarna att förflytta sig exakt ett halvt varv åt vardera hållet på max 15 sekunder. Det var inte helt lätt att få snurr på konstruktionerna, men Sollentuna Musikklasser 8Mbs fick till slut flest poäng. Pris för bästa design gick till klass 8:1 från Gluntens Montessoriskola.

För första gången leddes regionfinalen av två studenter från Uppsala universitet, Sigridur Johannsdottir och Johannes Dufva. De fyra finallagen kämpade bland annat med frågor om grekiska siffertecken, solfångares effektivitet och tyngdlösheten på rymdstationer. Utgången var oviss in i det sista men när dammet till slut lagt sig visade det sig att klass 8:2 från Gluntens Montessoriskola vunnit med endast en poäng.

Lagmedlemmen Lea Martinelle var lättad och lycklig.

-Det känns jättekul! Att vi vann handlade nog om att vi samarbetade så bra under press.

Hur har ni förberett er för tävlingen?

-Några har gjort pariserhjulets design och någon har byggt själva hjulet. Vi som skulle vara med i laget har pluggat varsin NO- och teknikbok.

Vad är det roligaste med att vara med i Teknikåttan?

-Att vi blivit tajtare som klass. Vi ville allesammans vinna och för det behövde vi samarbeta.

Matte- och teknikläraren Ann-Christin Fejes på Gluntens Montessoriskola tror klassen lyckades på grund av sitt stora engagemang.

-Förutom att vi förberett oss på teknik- och mattelektioner så har eleverna jobbat med det här före och efter skolan och på lunchraster. Sen har vi även involverat bild, slöjd, gjort t-shirtar och skyltar. Vi ville vinna både designtävlingen (reds anm. vinnare klass 8:1) och tekniktävlingen - och det gjorde vi också!

Förutom äran fick klass 8:2 ta emot 7 500 kronor till klasskassan. Nu börjar uppladdningen inför riksfinalen på Uppsala slott den 19 maj där förstapriset består av 12 000 kronor och en vandringspokal - utöver titeln Sveriges bästa teknikåtta.

Resultat Teknikåttan 2016, Uppsala regionfinal:

1. Gluntens Montessoriskola 8:2                 35 poäng

2. Sollentuna musikklasser 8Mb                 34 poäng

3. Uppsala Musikklasser 8C                       32 poäng

4. Kunskapsskolan Uppsala Norra 8:1        25 poäng

Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Uppsala universitet arrangerar genom Teknat Samverkan tävlingen Teknikåttan i samarbete med andra svenska lärosäten i syfte att stimulera elevers intresse för naturvetenskap och teknik. Riksfinalen av Teknikåttan avgörs i år i Rikssalen på Uppsala slott den 19 maj.

För mer information, kontakta Sami Vihriälä, projektledare, Uppsala universitet,
tel.018-471 62 12, 070-167 90 41, sami.vihriala@uadm.uu.se

Se även Teknikåttans hemsida