På middag med talmannen

Hallå där… Sanna Grönlund, student på masterprogrammet i industriell ledning och innovation, som den 21 april deltog vid Talmannens middag som representant för Uppsala universitets teknikutbildningar.

Det låter som en spännande tillställning! Hur kom det sig att du blev inbjuden?

– Varje år har talmannen en vårmiddag i riksdagen och i år bjöds studenter in för första gången. Det var nog för att få en bättre blandning av folk, eftersom gästerna ska representera olika delar av samhället. Ungefär en månad innan middagen blev jag uppringd av prefekten vid institutionen för teknikvetenskaper, Mikael Jonsson, som sa att jag föreslagits representera institutionen. Jag blev otroligt tacksam, rörd och glad för möjligheten att delta i middagen.

Hur gick middagen till?

– Det började med välkomstdrink och mingel i Bankhallen i anslutning till riksdagen. Jag såg en hel del personer jag kände igen som TV-profiler, nyhetsankare, designers. Även Magnus Uggla gick förbi. Sen fick man träffa sin bordsvärd, i mitt fall KD:s riksdagsledamot Andreas Carlson. En väldigt intressant person vid mitt bord var Lena Olving, vd för teknikföretaget Mycronic. Hon har tidigare varit chef på både Saab och Volvo och det var fascinerande att få höra Lenas väg till den position hon har idag. Till bordsherre fick jag professorn i radiosystem Fredrik Tufvesson från Lunds universitet. Vi fick igång ett bra samtal om hur de tekniska utbildningarna ska klara av konkurrensen med varandra.

– En annan sak som var kul var att jag pratade med statsministern.

Oj! Hur kom det sig?

– Innan vi skulle sätta oss ner gick alla förbi och hälsade på talmannen. Sen passerade jag statsministern och fick hälsa på honom också. Jag sa att det var trevligt att träffas och att jag representerade Uppsala universitet. Samtidigt som jag gick in så kom professorn från Lund. Vi hälsade på Stefan Löfvén samtidigt och statsministern tyckte det var skoj att en Uppsalastudent och en Lundaprofessor skulle dela bord. Han sa att han ville få höra vem som till slut vann matchen mellan oss rivaliserande universitet. Så vid desserten återkom jag till honom och sa att det varit en jämn match, men att Uppsala är snäppet vassare. Det tyckte han var roligt.

Vilken händelserik afton! Vad tänker du om middagen nu när du landat lite?

-Det var ett otroligt ärofullt uppdrag, väldigt häftigt. Det är en speciell känsla av att ha fått vara på fest i maktens centrum, och verkligen ett minne för livet.

Anneli Björkman