Ny hedersdoktor granskade läkemedelsbranschen

Ingrid Carlberg, ny hedersdoktor i medicin, skrev boken ”Pillret” om antidepressiva läkemedel.

Moderna antidepressiva läkemedel, SSRI, har inneburit ett genombrott i behandlingen av depression och ångest. Men en stor del av de skyhöga försäljningssiffrorna kan förklaras med smart marknadsföring från läkemedelsföretagen, säger journalisten Ingrid Carlberg, ny hedersdoktor vid medicinska fakulteten.

Ingrid Carlberg inleder sin föreläsning med att konstatera att det i år gått tjugo år sedan hon tackade nej till en doktorandplats på statsvetenskapliga fakulteten i Uppsala för att bli journalist på Dagens Nyheter. Att hon under dessa år också bytt fokus, från politiken till läkemedelsbranschen, beskriver hon mest som en slump.
- Det började med ett läsarbrev år 2003, där skribenten bad mig att titta närmare på en väninnas självmord och den behandling hon fått mot sin depression.
Ingrid Carlberg började gräva i historien bakom de nya, storsäljande SSRI-läkemedlen, vilket resulterade i den prisbelönta boken ”Pillret”.
- En av de frågor som fascinerade mig var hur medicinerna kunde bli så otroligt populära, är vi verkligen så mycket mer deprimerade än förr?

Enorm PR-kampanj
En del av framgången kan enligt henne förklaras med att det tidigare funnits ett stort mörkertal av deprimerade som aldrig behandlats. Men varför ökade antalet långtidssjukskrivna för just ångest och depression samtidigt som SSRI slog igenom?
- Här tror jag läkemedelsföretagen kommer in i bilden. De ordnade enorma PR-kampanjer mot media och satsade mångmiljonbelopp på egna fortbildningar för att lära läkare att ställa de rätta diagnoserna. Samtidigt dök allt fler pillervänliga patientföreningar upp, sponsrade av företagen, säger Ingrid Carlberg.
Och medierna hängde på, med löpsedlar om ”dolda folksjukdomar”.
- Det har varit oändligt fascinerande att i efterhand sitta och se hur PR-kampanjerna böljade fram över hela Europa, drivna av multinationella företag.
Men även om hon medger att journalistkåren har orsak att vara självkritisk är hon försiktig med att beskylla media för utvecklingen.
- Det är inte alltid lätt att som journalist se igenom ett pressmeddelande om det har Karolinska Institutets logotyp och man måste ha förstoringsglas för att upptäcka företaget bakom. Och läkemedelsföretagen gjorde ju bara sitt jobb, det är svårt att moralisera över. Däremot kan man undra om landstingen skötte sin uppgift, som inte mötte upp läkarnas behov av utbildning.

Infekterad debatt
En annan aspekt av frågan som fångat Ingrid Carlbergs intresse är den infekterade samhällsdebatten om SSRI.
- Den var förvånande svartvit för att handla om en medicinsk fråga. Alla var antingen för eller emot, och jag undrade var nyanserna fanns. Hur kunde så många vara emot läkemedel som bevisligen räddade liv?
Svaret hittade hon i historien – synen på sjukdomar som depression och ångest har växlat fram och tillbaka de senaste århundradena.
- Det har länge funnits två läger, biologerna som förespråkar medicinsk behandling och terapianhängarna. Jag brukar kalla det ”piller mot prat”.
- Det senaste året verkar det som om den debatten har blossat upp igen, i och med diskussionen kring Socialstyrelsens riktlinjer för behandling av ångest och depression. Vilken sida som vinner den här gången blir en fråga för framtiden, säger Ingrid Carlberg.