Poddar

Forskarpodden

I Forskarpodden hör du samtal om aktuell, spännande och angelägen forskning. Forskare vid Uppsala universitet berättar om vad de gör på jobbet. Hur blev de forskare? Vad handlar forskningen om?

Forskarpodden

Rektorspodden

I Rektorspodden undersöker Uppsala universitets rektor Anders Hagfeldt och redaktör Johannes Borgegård spännande saker som sker vid Uppsala universitet.

Rektorspodden på Podbean

Studie- och karriärpodden

Börjar du bli klar med dina studier och vill ha feedback på ditt cv och ansökningsbrev eller kanske tips inför en anställningsintervju? Våra karriärvägledare hjälper och stöttar studenter och doktorander på väg ut i arbetslivet.

Studie- och karriärpodden på Spreaker

Amerikaanalys

Med över 100 år av samlad forskning och erfarenhet går Amerikaanalys på djupet med de svåra frågorna som rör amerikansk politik och samhällsutveckling. Här diskuteras aktuella händelser – men även ämnen som inte riktigt får plats i det vanliga nyhetsflödet.

Amerikaanalys på Podbean

Sanatoriet

En podd om medicinsk humaniora och samhällsvetenskap. Intervjuer, samtal och diskussioner om medicinens roll i samhället och kulturen, och om kulturens och samhällets roll inom medicinen.

Sanatoriet på Podbean

Novum Organum

En podd med tvärvetenskapligt fokus av forskare med kunskap om hur klyftan mellan teori och praktik kan överbryggas på innovativa sätt. Podden är på engelska.

Novum Organum på Podbean

Researching Peace

Freds- och konfliktforskning är ett ungt ämne som tar sig an angelägna frågor i en orolig värld: Varför blir det väpnade konflikter? Hur får vi en varaktig fred? Podden Researching Peace startade i samband med 50-årsfirandet av freds- och konfliktforskning vid Uppsala universitet. Avsnitten är på engelska.

Researching Peace på Podbean

T1-podden. Juridik i örat.

I T1-podden diskuterar Patrik Bremdal och Moa Kindström Dahlin offentligrättsliga frågeställningar ur flera olika perspektiv.

T1-podden på Podbean

Det tredje örat

Podcasten syftar till att sprida kunskap om forskning utbildning och samverkan vid Uppsala universitet Campus Gotland genom personliga möten med människor i olika delar av verksamheten. Skapandets grund är god lyssning, öppna ditt tredje öra och lyssna.

Det tredje örat på Podbean

Filosofisk podcast

I Filosofisk podcast diskuteras filosofiska ämnen med inbjudna gäster. Podden görs i samarbete med Filosofisk Tidsskrift och prodceras av Olle Risberg och Jens Johansson från Uppsala universitet.

Filosofisk podcast på Souncloud

Begreppsbiblioteket

Begreppsbiblioteket vrider och vänder på statsvetenskapens mest centrala begrepp och är producerad av statsvetenskapliga institutionen vid Uppsala universitet. Podden görs av Kajsa Edholm, doktorand, Rebecca Eriksson, doktorand, Tove Hellkvist, kommunikatör, Isa Lappalainen, doktorand och Johan Wejryd, postdoktor i statskunskap.

Begreppsbiblioteket på Podbean

UppTalk

En populärvetenskaplig samtalsserie där du får ta del av intressanta samtal med forskare från Uppsala universitet. Samtalen kretsar kring samhällsrelevanta ämnen med koppling till teknik och naturvetenskap. Alla samtal sänds live, men spelas in och går att ta del av i efterhand.

UppTalk