Speldesign

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2AD148

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2AD148
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Data- och systemvetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 29 maj 2008
Ansvarig institution
Institutionen för informatik och media

Behörighetskrav

Ma B och En B

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

- ge en överblick av hur dataspel skapas

- identifiera och beskriva vilka roller som finns med i speldesign

- känna till skillnaden mellan god och dålig speldesign

- känna till teorier om speldesign och redogöra för dess historia

- konstruera ett mindre dataspel.

Innehåll

Författa en spelberättelse.

Utvecklingsprocess.

Karaktärsutformning.

Spelnivåer.

Gameplay versus storyplay.

Dataspelsberoende.

Dataspelens historia.

Dataspel idag och dess framtid.

Undervisning

Föreläsningar och laborationer.

Examination

Laborationer och seminarier.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin