Speldesign
7,5 hp
Kursplan, Grundnivå, 2AD148
Kursen är avvecklad.
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 2AD148
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Data- och systemvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 29 maj 2008
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Behörighetskrav
Ma B och En B
Mål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- ge en överblick av hur dataspel skapas
- identifiera och beskriva vilka roller som finns med i speldesign
- känna till skillnaden mellan god och dålig speldesign
- känna till teorier om speldesign och redogöra för dess historia
- konstruera ett mindre dataspel.
Innehåll
Författa en spelberättelse.
Utvecklingsprocess.
Karaktärsutformning.
Spelnivåer.
Gameplay versus storyplay.
Dataspelsberoende.
Dataspelens historia.
Dataspel idag och dess framtid.
Undervisning
Föreläsningar och laborationer.
Examination
Laborationer och seminarier.