Reproduktiv hälsa i ett livscykelperspektiv
Kursplan, Avancerad nivå, 3OG018
- Kod
- 3OG018
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Reproduktiv hälsa A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 20 november 2008
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
Yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 1 års heltidstjänstgöring.
För studerande på fristående kurs: Kandidatexamen
eller sjuksköterskeexamen med kompletterande vetenskaplig metod och uppsatsarbete motsvarande 10 p/15 hp på C-nivå.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp inom reproduktiv hälsa och genus relaterat till sociokulturella faktorer
- beskriva reproduktionsorganens anatomi och fysiologi samt endokrinologi med utgångspunkt från olika faser i kvinnans livscykel
- beskriva sexualvanor hos ungdomar, kvinnor och män, samlevnadsfrågor samt sexuella minoritetsgrupper
- redogöra för abort och omhändertagande vid abort
- beskriva internationellt och nationellt arbete beträffande våld mot kvinnor samt beskriva våldets kännetecken, dynamik och effekter
- definiera sexuella övergrepp samt beskriva lämpligt bemötande samt beskriva och resonera kring betydelsen av bemötande och attityder
- redogöra för spårsäkring, provtagning, dokumentation omhändertagandet och uppföljning vid sexuella övergrepp samt anmälningsskyldighet/möjlighet
- beskriva fysiska och psykologiska aspekter för kvinnor och män kring infertilitet och diskutera lämplig utredning och olika behandlingsmetoder
- sammanfatta internationella konventioners sexuella och reproduktiva rättigheter
- beskriva de viktigaste folkhälsoproblemen ur ett globalt perspektiv
- diskutera hinder för optimal reproduktiv hälsa bland kvinnor ur ett fattigdomsperspektiv samt redogöra för kort och långsiktiga åtgärder
- redogöra för grundprinciperna för organisation av mödra, förlossningsvård, familjeplanering, säkra aborter och STI-program i fattiga länder
- redogöra för lagstiftning, författningar och föreskrifter inom området
- belysa vetenskapsteoretiska traditioner
- beskriva syftet med evidensbaserad vård
- redogöra för olika forskningsmetodologiska ansatser
- beskriva kvantitativa och kvalitativa forskningsresultat samt bedöma dess giltighet samt när de ska tillämpas
- kunna diskutera sambandet mellan relevant forskning och klinisk verksamhet genom att definiera olika tillämpningsområden
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenterna visa förmåga att:
- integrera kunskap vid, analysera komplexa situationer, formulering av bedömningar och hypoteser, föreslå förslag på undersökningar och behandling samt vid diskussion av förväntade resultat avseende:
- ungdomars sexuella och reproduktiva hälsa
- kvinnor och mäns behov och problematik vid infertilitet
- våld mot kvinnor i nära relationer och sexuella övergrepp
- behov och problematik kring abort
- fattigdomens avtryck på reproduktiv hälsa
- självständigt kunna på ett begripligt sätt förmedla relevant kunskap till elever, patienter, närstående, personal och studenter samt fortlöpande kunna analysera och reflektera över sin egen förmåga till kommunikation
- föreslå och argumentera för kvalitets- och förbättringsarbete i klinisk och pedagogisk verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:
- ta tillvara sin egen etiska kompetens och stimulera till eget engagemang i etiska frågor inom reproduktiv hälsa
- visa att etiska teorier och begrepp kan hjälpa till att strukturera den etiska avvägningen mellan olika värden
- ur ett helhetsperspektiv göra bedömningar utifrån genus, sociokulturella och vetenskapliga aspekter samt föreslå åtgärder
- självständigt kritiskt granska och bedöma relevant information, reflektera över olika fakta och frågeställningar samt ta ställning till tillämpbarhet.
Innehåll
Grundläggande begrepp inom reproduktiv hälsa/ohälsa i relation till faktorer som kön, klass, identitetsutveckling, mänskliga rättigheter och familjebildning
Reproduktionsorganens anatomi, fysiologi och endokrinologi
Ungdomars sexuella och reproduktiva hälsa
Abort och abortetik
Sexualiserat våld
Infertilitet och in vitro fertilisering
Internationell reproduktiv hälsa
Lagar och förordningar som är av betydelse för reproduktiv hälsa och vid möten i vården
Forskningsetiska principer
Vetenskapsteoretiska traditioner och synsätt
Evidensbaserad vård
Forskningsdesigner
Kvantitativa metoder
Kvalitativa metoder
Undervisning
Utbildningen sker genom föreläsningar, seminarier samt genom enskilt arbete och grupparbete. I delkursen ingår grunderna i problembaserat lärande, en pedagogik som skall bidra till att utveckla förmågan till problemlösning. Den studerande ska tillägna sig ett självstyrt lärande och identifiera sina inlärningsbehov inom aktuella områden.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga redovisningar samt godkänt deltagande i seminarier och grupptillfällen. För studerande på barnmorskeprogrammet måste samtliga följande provmoment måste vara godkända för tillträde till termin 2.
Provmoment
Moment 1:
Seminarium om forskning kring reproduktiv hälsa
Moment 2:
Examination i etik: litteraturseminarier
Moment 3:
Duggor: 1) menstruationscykeln 2) reproduktionsorganens anatomi och fysiologi samt endokrinologi.
Moment 4:
Inlämningsuppgift i internationell hälsa