Neuroetik
Kursplan, Avancerad nivå, 3FV236
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3FV236
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Folkhälsa A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Medicinska fakultetens grundutbildningskommitté/ordförandebeslut, 27 februari 2009
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Universitetsstudier motsvarande minst 60 p/90 hp
Mål
Kursens mål är att ge kunskaper om de neuroetiska teorier och begrepp som är särskilt tillämpliga för frågor som uppkommer i samband med nya vetenskapliga och teknologiska framsteg, samt för frågor om hur kunskap om hjärnans funktionella arkitektur och dess evolution kan fördjupa vår förståelse av evolutionen av moraliskt tänkande och omdöme. Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för neurofysiologins relevans för att förstå utvecklingen av medvetande och moraliskt omdöme;
- kritiskt analysera olika neuroetiska förhållningssätt till centrala filosofiska frågeställningar, t.ex. om människan kan ha en fri vilja, eller personligt moraliskt ansvar;
- redogöra för etiska problem som kan tänkas uppstå i samband med tillämpningar av neurovetenskaplig eller neuroteknologisk forskning, t.ex. frågor som uppkommer i samband med nya tekniker för att avläsa och tolka hjärnans aktiviteter, eller med utveckling av metoder för kognitiv förstärkning, eller psykofarmakologi;
- redogöra för neuroetiska problem i kliniska kontexter, t.ex. hur man kan mäta autonomi eller beslutskompetens hos personer som lider av neurodegenerativa sjukdomar;
- självständigt, skriftligt formulera en sammanhängande argumentation i någon neuroetisk fråga på ett sådant sätt att inte enbart de deskriptiva inslagen presenteras utan också de värderingsmässiga utgångspunkterna blir tydliga.
Innehåll
Under kursen diskuteras olika typer av etiska frågeställningar som aktualiseras inom neuroetiken. Kursen fokuserar både på tillämpad neuroetik, dvs. etiska frågor som uppkommer i samband med nya neurovetenskapliga eller neuroteknologiska framsteg, och på grundläggande neuroetik dvs. frågan hur kunskap om hjärnans funktionella arkitektur och dess evolution kan fördjupa vår förståelse av personlig identitet, medvetande och intentionalitet, inklusive evolutionen av moraliskt tänkande och omdöme. Kursen inkluderar även kliniska perspektiv, t.ex. om eller när en person med demens kan ge sitt informerade samtycke till att delta i vetenskapliga studier.
Undervisning
Undervisningen sker på distans i form av webbaserade föreläsningar.
Examination
Examinationen sker i form av individuellt PM-skrivande.