Specifik omvårdnad inom anestesisjukvård

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3KR301

Kod
3KR301
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 2 november 2009
Ansvarig institution
Institutionen för kirurgiska vetenskaper

Allmänt

Kursen är teoretisk och ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot anestesisjukvård, 60 hp. Kursen studeras parallellt med kurserna Akutmedicin och medicinsk teknik inom akutsjukvård, 7,5 hp, Subspecialiserad anestesi och anestesi vid speciella tillstånd, 7,5 hp och integreras med de verksamhetsförlagda kurserna Perioperativ omvårdnad med inriktning mot anestesisjukvård, 7,5 hp samt Allmän och specialiserad omvårdnad inom anestesisjukvård, 15 hp.

Behörighetskrav

Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktningen mot anestesisjukvård 60 hp.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa fördjupade kunskaper om anestesisjuksköterskans profession och specialistsjuksköterskans kompetensområde
  • analysera omvårdnadsprocessen relaterat till perioperativ omvårdnad
  • visa fördjupade kunskaper om den högteknologiska miljöns påverkan på patienter, närstående och vårdpersonal
  • analysera fenomenet smärta ur ett fysiskt, psykiskt, sociokulturellt och andligt perspektiv och jämföra olika metoder att observera och bedöma upplevelser av smärta
  • visa fördjupade kunskaper om ledarskap och organisationsmodeller
  • visa fördjupade kunskaper om forskningsdesign, metoder för datainsamling och dataanalys

Färdighet och förmåga

  • identifiera och analysera behovet av omvårdnad för patienter i alla åldrar och med varierande sjukdomstillstånd och planera omvårdnaden för den individuelle patienten baserat på teorier om omvårdnad
  • identifiera och bedöma förutsättningar för information, stöd och undervisning till patienter i alla åldrar och med olika sociokulturell bakgrund samt deras närstående relaterat till teorier för kommunikation, krisbearbetning och copingstrategier
  • tillämpa kunskaper om lagar, författningar och förordningar som reglerar verksamheten inom anestesisjukvård
  • tillämpa strategier för analys och problemlösning i samband med egna studier och vid grupparbete
  • tillämpa pedagogiska modeller i samband med muntliga presentationer och undervisning
  • tillämpa fördjupade kunskaper i vetenskaplig metodik vid kritisk granskning av forskningsresultat och genomförande av studieuppgifter och skriftliga rapporter

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och reflektera över betydelsen av att tillvarata patientens autonomi och integritet baserat på etiska teorier och handlingsmodeller
  • reflektera över hur värderingar gällande ålder, genus, etnicitet och sexuell läggning kan påverka omvårdnaden och relatera till anestesisjuksköterskans ansvar att förhindra diskriminering
  • självständigt analysera och värdera olika kunskapskällor och omvårdnadsforskning inom anestesisjukvård
  • utvärdera sina kunskaper, egna prestationer och förmåga till lyhördhet och samarbete samt identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling och personlig utveckling

Innehåll

Anestesisjuksköterskans profession

Operationsavdelningens miljö

Omvårdnadshandlingar/omvårdnadsåtgärder för barn, ungdomar, vuxna och äldre i samband med operation, undersökning och behandling

Omvårdnadsprocessen/perioperativ vårdprocess

Omvårdnadsteorier

Kommunikation

Etik

Kristeorier, stressreaktioner och copingstrategier

Sociokulturella skillnader, genusperspektiv och diskriminering

Ledarskap och organisationsmodeller

Pedagogik

Lagar, författningar och förordningar

Forskningsdesign

Metoder för datainsamling

Analysmetoder

Undervisning

Basgruppsarbete

Föreläsningar

Litteraturstudier

Författande av rapport

Muntlig redovisning

Seminarier

Webbaserad undervisning

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.

Examination

Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp skall studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. Enligt 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin