Specifik omvårdnad inom anestesisjukvård
Kursplan, Avancerad nivå, 3KR301
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3KR301
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 2 november 2009
- Ansvarig institution
- Institutionen för kirurgiska vetenskaper
Allmänt
Kursen är teoretisk och ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot anestesisjukvård, 60 hp. Kursen studeras parallellt med kurserna Akutmedicin och medicinsk teknik inom akutsjukvård, 7,5 hp, Subspecialiserad anestesi och anestesi vid speciella tillstånd, 7,5 hp och integreras med de verksamhetsförlagda kurserna Perioperativ omvårdnad med inriktning mot anestesisjukvård, 7,5 hp samt Allmän och specialiserad omvårdnad inom anestesisjukvård, 15 hp.
Behörighetskrav
Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktningen mot anestesisjukvård 60 hp.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa fördjupade kunskaper om anestesisjuksköterskans profession och specialistsjuksköterskans kompetensområde
- analysera omvårdnadsprocessen relaterat till perioperativ omvårdnad
- visa fördjupade kunskaper om den högteknologiska miljöns påverkan på patienter, närstående och vårdpersonal
- analysera fenomenet smärta ur ett fysiskt, psykiskt, sociokulturellt och andligt perspektiv och jämföra olika metoder att observera och bedöma upplevelser av smärta
- visa fördjupade kunskaper om ledarskap och organisationsmodeller
- visa fördjupade kunskaper om forskningsdesign, metoder för datainsamling och dataanalys
Färdighet och förmåga
- identifiera och analysera behovet av omvårdnad för patienter i alla åldrar och med varierande sjukdomstillstånd och planera omvårdnaden för den individuelle patienten baserat på teorier om omvårdnad
- identifiera och bedöma förutsättningar för information, stöd och undervisning till patienter i alla åldrar och med olika sociokulturell bakgrund samt deras närstående relaterat till teorier för kommunikation, krisbearbetning och copingstrategier
- tillämpa kunskaper om lagar, författningar och förordningar som reglerar verksamheten inom anestesisjukvård
- tillämpa strategier för analys och problemlösning i samband med egna studier och vid grupparbete
- tillämpa pedagogiska modeller i samband med muntliga presentationer och undervisning
- tillämpa fördjupade kunskaper i vetenskaplig metodik vid kritisk granskning av forskningsresultat och genomförande av studieuppgifter och skriftliga rapporter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera över betydelsen av att tillvarata patientens autonomi och integritet baserat på etiska teorier och handlingsmodeller
- reflektera över hur värderingar gällande ålder, genus, etnicitet och sexuell läggning kan påverka omvårdnaden och relatera till anestesisjuksköterskans ansvar att förhindra diskriminering
- självständigt analysera och värdera olika kunskapskällor och omvårdnadsforskning inom anestesisjukvård
- utvärdera sina kunskaper, egna prestationer och förmåga till lyhördhet och samarbete samt identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling och personlig utveckling
Innehåll
Anestesisjuksköterskans profession
Operationsavdelningens miljö
Omvårdnadshandlingar/omvårdnadsåtgärder för barn, ungdomar, vuxna och äldre i samband med operation, undersökning och behandling
Omvårdnadsprocessen/perioperativ vårdprocess
Omvårdnadsteorier
Kommunikation
Etik
Kristeorier, stressreaktioner och copingstrategier
Sociokulturella skillnader, genusperspektiv och diskriminering
Ledarskap och organisationsmodeller
Pedagogik
Lagar, författningar och förordningar
Forskningsdesign
Metoder för datainsamling
Analysmetoder
Undervisning
Basgruppsarbete
Föreläsningar
Litteraturstudier
Författande av rapport
Muntlig redovisning
Seminarier
Webbaserad undervisning
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.
Examination
Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp skall studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. Enligt 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.