Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap D1

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5RT154

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5RT154
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Teologiska fakultetens dekanus, 4 maj 2010
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan utgöra fristående kurs om 15 hp.

Kursen kan ingå i mastersprogrammet religionsvetenskap, 120 högskolepoäng.

Kursen kan ingå i Religionsvetenskapligt program, 210 hp

Kursen kan ingå i lärarprogrammet för student med kandidatexamen, med ett självständigt arbete om 15 hp i något humanistiskt eller samhällsvetenskapligt område, och avslutade studier motsvarande 40 poäng/ 60 högskolepoäng inom något religionsvetenskapligt område och som dessutom fullgjort Allmänt utbildningsområde III.

Behörighetskrav

180 hp avklarade kurser på grundnivå inklusive 60 p/90 hp inom något religionsvetenskapligt huvudområde. Dessutom gymnasiekurs Sv B/Sv2 B.

Mål

Diskursanalys

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskapsmål

- övergripande återge diskursanalysens idéhistoria i den kontinentala filosofin,

- ingående kunna problematisera vetenskapsteoretiska spörsmål,

- visa fördjupande kunskaper inom en av kursens analytiska inriktningar.

Färdigheter

- på ett vetenskapligt godtagbart sätt arbeta med diskursanalytiska verktyg,

- operationalisera abstrakta tankegångar till praktisk användbar metod och teori,

- i grupp sammanställa och presentera analyserat material,

- skriva en vetenskapligt gångbar text.

Värderingar

- ta ställning till och kunna underbygga en självständig argumentation för/emot vetenskapsteoretiska spörsmål,

- producera självständiga problemformuleringar i förhållande till sociala och politiska processer med hjälp av diskursanalytisk teori.

Religion, kolonialism och postkolonialism

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskapsmål

- ingående kunna återge och problematisera den koloniala expansionen, avkoloniseringen och den postkoloniala utvecklingen lokalt, regionalt och globalt,

- visa prov på fördjupade kunskaper inom ämnesområdena religionshistoria och religionsbeteendevetenskap samt hur det religionsvetenskapliga studiet formats av koloniala och postkoloniala förhållanden och kunskaper,

- förstå den koloniala kunskapsproduktionens inverkan på vår kunskap om ickekristna religioner och utomvästerländska samhällen samt hur detta förhåller sig till konstruktioner av Europa, väst och universella anspråk,

- visa prov på fördjupade kunskaper i postkolonial teori.

Färdigheter och förmågor

- ingående kunna diskutera den koloniala expansionen, avkoloniseringen och den postkoloniala utvecklingen lokalt, regionalt och globalt ur ett religionshistoriskt perspektiv,

- visa prova på färdigheter i att använda postkolonial teori för att kontrastera och kritisera religionshistorisk och religionsbeteendevetenskaplig forskning,

- färdigställa och presentera en självständigt författad vetenskaplig text.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- ta ställning till och kunna underbygga en självständig argumentation för/emot vetenskapsteoretiska spörsmål,

- värdera religionshistoriskt relevanta forskningsresultat,

- producera självständiga problemformuleringar i förhållande till sociala och politiska processer med hjälp av postkoloniala teoribildningar.

Forn inriktning och Modern inriktning

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskapsmål, gemensamma för båda inriktningar

- visa prov på fördjupade kunskaper inom ämnesområdet religionshistoria,

- visa prov på fördjupad insikt i vetenskapsteori och kritiskt förhålla sig till religionshistorisk kunskapsproduktion

- visa prov på fördjupande insikter i ämnesrelevant teori och metod

- visa prov på utvecklad förmåga att kommunicera vetenskapligt relevanta spörsmål i tal och skrift

Kunskapsmål, forn inriktning

- kommunicera kunskaper om historiska skeenden som innefattar möten mellan romerska och germanska religioner

- visa insikter om centrala metodfrågor i förhållande till ämnet

- visa god förmåga att självständigt utifrån teorier om religions- och kulturmöten, etnicitet och identitet kunna analysera, problematisera och kritiskt granska ämnesområdet

Kunskapsmål, modern inriktning

- visa prov på ingående kunskaper i diskursanalysernas idéhistoria i den kontinentala filosofin,

- visa fördjupade kunskaper inom vetenskapsteoretiska spörsmål,

- visa fördjupande kunskaper inom en diskursanalytisk inriktning,

- visa prov på fördjupade kunskaper inom postkolonial teoribildning,

- ingående återge och problematisera historien från tiden innan Columbus till imperiernas tidsålder, utifrån ett religionshistoriskt perspektiv

För ytterligare kunskapsmål, se separata kursplaner för de individuella kurser som ingår inom respektive huvudinriktning

Färdigheter och förmågor, modern inriktning

- på ett vetenskapligt godtagbart sätt arbeta med diskursanalytiska verktyg,

- operationalisera abstrakta tankegångar till praktisk användbar metod och teori,

- i grupp sammanställa och presentera analyserat material,

- ingående diskutera och förhålla sig kritiskt till historien från tiden innan Columbus tid till imperiernas tidsålder utifrån ett religionshistoriskt perspektiv,

- visa prov på färdigheter i att använda postkolonial teori för att kontrastera och kritisera religionshistorisk forskning,

- färdigställa och presentera en självständigt författad vetenskaplig text

För ytterligare färdigheter och förmågor: se respektive kursplaner för de individuella kurser som ingår inom respektive huvudinriktning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- ta ställning till och kunna underbygga en självständig argumentation för/emot vetenskapsteoretiska spörsmål,

- värdera religionshistoriskt relevanta forskningsresultat,

- producera självständiga problemformuleringar i förhållande till sociala och politiska processer med hjälp av religionshistoriskt relevant teori

Research training in qualitative, quantitative, and mixed method design in the social sciences of religion

After completion of the course the student is expected to be able to:

- develop a critical approach to understanding the different methodological traditions and their research implications in psychology of religion and sociology of religion,

- identify and understand the possibilities, limits, and limitations of different qualitative and quantitative methods both in the data-gathering and data-analysis stages,

- demonstrate an understanding of: quantitative research methods and research designs (e.g. surveys, structured interviews) and qualitative research methods and research designs (e.g. different ethnographic methods, unstructured and semi-structured interviews, observation), and mixed-methods research designs (e.g. combining quantitative and qualitative methods),

- demonstrate the ability to perform quantitative data analysis and qualitative data analysis at an initial level,

- demonstrate the ability to use established data-analysis programs for both quantitative and qualitative data,

- demonstrate an understanding of the use of different types of analysis frameworks: inductive, deductive, abductive approaches, and the application of special methods such as discourse analysis,

- demonstrate an understanding- and application of different types of evaluation models in primary- and applied research studies,

- demonstrate the application of ethical guidelines in planning the design of an empirical study,

- design an original empirical study in psychology of religion or sociology of religion, demonstrate the ability to present research results to a non-academic audience.

Theory and research in the social sciences of religion

After completion of the course the student will be able to:

- demonstrate understanding of the central theories operating in contemporary research in the social sciences of religion: the sociology of religion and the psychology of religion,

- demonstrate a deeper understanding of the research traditions that dominate psychology of religion and sociology of religion internationally and more specifically within the Swedish/Nordic traditions,

- demonstrate the ability to relate the Swedish social sciences of religion's research potential for international developments in the social sciences of religion,

- demonstrate a deeper ability to independently identify and argue for the central questions and approaches in the conduction of research in the social sciences of religion,

- be able to apply theory and develop a theoretical framework in the formulation of an original research study plan pertaining to religion's roll for the individual and society,

- demonstrate the ability to make use of the theoretical and research knowledge in a, present or future, professional work area,

- be able to critically reflect upon personal and cultural impact upon the role of the theorist and researcher, both in terms of analyzing texts as well as in the student's project plan formation in his/her own area of research interest,

- be able to both understand and reflect upon the ethical considerations involved in research, as well as having knowledge of the International, national as well as disciplinary-specific systems in place to monitor them,

- be able to communicate central theoretical approaches and research results to a non-academic audience.

Innehåll

Följande kurser om vardera 7,5 hp ingår:

Diskursanalys; Forntida religionsmöten: romare och germaner; Vetenskapshistoriska perspektiv på romersk och germansk religion; Reception och tolkningar av forntida religioner; Forntida religioner, makt och samhälle; Research training in qualitative, quantitative, and mixed method design in the social sciences of religion; och Theory and research in the social sciences of religion.

I religionshistoria kan kursen läsas enligt endera av två inriktningar: en inriktning mot forntida religioner och en mot den moderna tidens religioner. För den student som läser med modern inriktning ges läsåret 2010-2011 följande kurser, Diskursanalys, 7,5 hp och Religion, kolonialism och postkolonialism, 7,5 hp. För den student som läser med forntidsinriktningen ges läsåret 2010-2011 följande valbara kurser: Diskursanalys, 7, 5 hp, Forntida religionsmöten: romare och germaner, 7,5 hp, Vetenskapshistoriska perspektiv på romersk och germansk religion, 7,5 hp, Reception och tolkningar av forntida religioner, 7,5 hp, och Forntida religioner, makt och samhälle, 7,5 hp.

I kursen kan den fakultetsövergripande kursen Vetenskapsteori och metod, 7,5 hp, ingå. För ytterligare information om forntida religioner och moderna tidens religioner se respektive kursplan för mer information.

Diskursanalys

Diskursanalys är ett samlingsnamn för kritisk samhällsanalys med rötter i semiologi, ideologianalys och psykoanalys. Diskursanalys används främst för att analysera text och tal men den lämpar sig även väl för analys av andra sorters material som bild och film.

Kursen Diskursanalys har två moment.

1) Diskursanalysens idéhistoria: under momentet ges en introduktion till diskursanalysens samtida utformningar och hur analysmetoden har operationaliserats i tidigare studier. Fokus läggs på Michel Foucaults problematiserande analys, Norman Faircloughs kritiska diskursanalys, Jonathan Potter och Margareth Wetherells diskurspsykologi samt Ernesto Laclau och Chantal Mouffes diskursteori.

2) Diskursanalysen i praktik: under momentet ges möjlighet att använda olika diskursanalytiska angreppssätt på en stor valmöjlighet av material. Utformningen av momentet är beroende på studentgruppens storlek varför lärare och studenter vid kursstart bestämmer momentets utformning.

Religion, kolonialism och postkolonialism

Efter en översikt av den koloniala expansionen och dess drivkrafter, studeras koloniala maktordningar, avkoloniseringsprocesserna och de postkoloniala samhällsordningarna med särskild fokus på hur detta inverkar på olika religiösa traditioner, våra kunskaper om andra religioner och samhällssystem och vår syn på oss själva, Europa och Väst. Den koloniala kunskapsproduktionen om "De andra" behandlas ingående. Här granskas effekterna av den koloniala bumerangen och religion. Analytiska verktyg producerade inom postkolonial teori och utifrån intersektionella perspektiv diskuteras, brukas och problematiseras.

Vetenskapshistoriska perspektiv på romersk och germansk religion, 7,5 hp

Kursen ger en fördjupad orientering i det religionshistoriska studiets forskningshistoria, med fokus på forskning om antikens religioner i Medelhavsområdet och om fornskandinavisk religion, inklusive studier av kontakter och influenser mellan skilda kulturer och religioner i det forntida Europa. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas ingående utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.

Reception och tolkningar av forntida religioner 7,5 hp

I kursen behandlas senare tiders framställningar av forntida religioner i vetenskaplig historieskrivning och inom populärhistoria, skönlitteratur och nyreligiositet. Empiriska exempel studeras och analyseras utifrån källkritiska såväl som hermeneutiska frågeställningar. I momentet uppmärksammas teoretiska perspektiv på historieskrivning, tolkning, samt receptionshistoria.

Forntida religionsmöten, romare och germaner på kontinenten, 7,5 hp.

Kursen utgör en fördjupning med fokus på makt, ideologi och legitimeringsfrågor i relation till romarnas och germanernas religioner. Både sociala, religiösa och genusmässiga maktrelationer studeras ingående liksom det komplexa förhållandet mellan centrum och periferi i respektive kultur- och religionsområde. Kursen omfattar både empiriska och teoretiska inslag.

Forntida religioner, makt och samhälle 7,5 hp

Kursen utgör en fördjupning med fokus på makt, ideologi och legitimeringsfrågor i relation till romarnas och germanernas religioner. Både sociala, religiösa och genusmässiga maktrelationer studeras ingående liksom det komplexa förhållandet mellan centrum och periferi i respektive kultur- och religionsområde. Kursen omfattar både empiriska och teoretiska inslag.

Research training in qualitative, quantitative, and mixed method design in the social sciences of religion

The course aims at providing a deeper and more nuanced knowledge of and further development of skills in research design for empirical studies in psychology of religion, sociology of religion, or other related disciplines. The student will then apply the knowledge and skill areas to the designing of an original empirical study in the chosen discipline.

The course consists of two parts:

1. The first part examines the following themes: an overview of options for empirical research studies (quantitative, qualitative, and mixed-methods designs) in the social sciences of religion, and related disciplines; the advantages and disadvantages of different research designs and methods; the implications and generalisations that different research designs and methods permit; the international, national and disciplinary-specific levels of ethical guidelines and considerations in empirical research; communication of research results both in academic formats and for popular audiences.

2. The second part has a focus on training modules with different data-collection methods, and data-analysis programs. Through this process the student will be able to have an initial degree of hands-on experience with the data-gathering methods and data-analysis program tools used by researchers. Each module also incorporates critical reflection whereby the student can develop his/her own ideas about research and the development of a specific research project. The training modules allow for students within the social sciences of religion as well as those from other disciplines to adapt the knowledge, skills, and tools into the specific discipline area of research interest.

Theory and research in the social sciences of religion

The course is designed to provide deeper and more nuanced knowledge in the social sciences of religion: psychology of religion and sociology of religion, related to analyzing theoretical and research traditions, as well as the role of theory in empirical research. Though the course has an international focus, special attention is given to theoretical and research developments within Sweden and Scandinavia. The course is designed to help the student develop critical analytical skills for examining existing theory and research in cultural context, and for applying these skills in the development of a scientifically-valid project plan in a self-chosen area of research.

Undervisning

Diskursanalys

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Kursen bygger på aktivt deltagande och den utvalda litteraturen kräver noggrann läsning. Av den anledningen begränsas den obligatoriska litteraturens omfång till max 600 sidor. Seminarier och föreläsningar är obligatoriska. Missat seminarium: enskild redovisning av uppgift. Missad föreläsning: PM på aktuell litteratur.

Religion, kolonialism och postkolonialism

Undervisning ges i form av föreläsningar, litteratur- och diskussionsseminarier.

Research training in qualitative, quantitative, and mixed method design in the social sciences of religion; Theory and research in the social sciences of religion

The course is based on self-studies and assignments where the participants

read and listen to recorded material. The participants read, communicate,

interact and uploads assignments in a Learning Management System (LMS). The

LMS contains all relevant information regarding the course and is used for

all compulsory activities within the course. If suitable, the student may

(in part) attend seminars organized for campus students.

To be able to participate the student must have an Internet connection and a

computer with attached headset. If specific software is needed this will be

provided by the department.

Seminars on campus will include working with different qualitative and quantitative research techniques as well as individual PM presentations and discussions.

Examination

Diskursanalys

Löpande examination genom seminarier samt en hemskrivning.

Religion, kolonialism och postkolonialism

Examination kan ske genom: a) skriftlig hemtentamen, b) skriftliga inlämningsuppgifter, c) aktivt seminariedeltagande, d) muntlig tentamen, eller genom kombination av dessa former i enlighet med den examinationsform kursansvarig lärare väljer i samråd med studenterna.

Som betyg på slutförd kurs ges Godkänd eller Väl Godkänd.

Research training in qualitative, quantitative, and mixed method design in the social sciences of religion; Theory and research in the social sciences of religion

Course examination consists of written assignments in different formats. This examination form is the same for all students.

Föreskrifter vid övergångar:

Personer som läst denna kurs enligt denna kursplan har möjlighet att tentera kursen enligt samma kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan.

Members of a course regulated by this course plan have the possibility to be examined in accordance with the same course plan within two years after the closure of the course. If there are particular reasons, such an examination can take place also later on. Normally no instruction in accordance with former versions of the course plan is given.

Övriga föreskrifter

Research training in qualitative, quantitative, and mixed method design in the social sciences of religion; Theory and research in the social sciences of religion

För programstudenter: För att studenter i den gamla studieordningen och/eller på religionsvetenskapligt program 140/160 poäng skall kunna placera kursen på D-nivå krävs att Religionsbeteendevetenskap C2 är avklarad.

Kursen kan ingå i Religionsbeteendevetenskap D1 och E.

Övergångsbestämmelser

Personer som läst denna kurs enligt denna kursplan har möjlighet att tentera kursen enligt samma kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin