Logopedens yrkesroll III. Muntlig presentation. Terapeutiskt förhållningssätt

1,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG112

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG112
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 24 januari 2011
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till termin 6 krävs 135 godkända hp från programkurser från tidigare terminer.

Godkända kurser: Logopedens yrkesroll I 1,5 hp och Logopedens yrkesroll II 4,5 hp.

Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Efter kursen skall den studerande

- ha fördjupad insikt i egna och andras reaktioner inför personer i kris och personer med svåra sjukdomstillstånd.

- med ett terapeutiskt förhållningssätt kunna visa förståelse för patienters och anhörigas upplevelse av sjukdom.

- kunna redogöra ett professionellt förhållningssätt i relationer mellan såväl patient och logoped som mellan logopeden och andra professioner.

- kunna grundbegrepp inom muntlig framställning och övat presentationsteknik.

- kunna relatera den egna yrkesrollen till hållbar utveckling (gäller from HT12).

Innehåll

Kursen ger studenten fördjupade och breddade kunskaper om terapeutiskt förhållningssätt inför arbetet med nya patientkategorier med svåra sjukdomstillstånd. Genom samtal fördjupar och bearbetar studenten sin kännedom om egna reaktioner inför människor i kris och att samtala med och möta patienter och anhöriga i svåra situationer. Den ger även tillfälle att diskutera relationen mellan patient och rollen som terapeut och mellan terapeuten/logopeden och andra olika professioner.

Studenten introduceras i grunderna för muntlig framställning och ges tillfälle att träna presentationsteknik.

I kursen ingår observation av ett barn i 3-årsåldern.

I kursens avsnitt om hållbar utveckling analyserar studenten hur aktiviteter i hans/hennes yrkesroll relaterar till hållbar utveckling (gäller from HT12).

Undervisning

Undervisning sker i form av samtal, diskussioner och övningar samt barnobservation i hemmiljö.

Examination

Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart.

Godkänd kurs

För godkänd kurs krävs aktivt deltagande samt godkända muntliga eller skriftliga redovisningar.

Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin