Nationalekonomi A: Utrikeshandel och handelspolitik
Kursplan, Grundnivå, 2NE471
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 2NE471
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Nationalekonomi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Nationalekonomiska institutionens styrelse, 24 september 2012
- Ansvarig institution
- Nationalekonomiska institutionen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A4/4)
Mål
Efter genomgången kurs förväntas studenten:
- översiktligt kunna redogöra för världshandelns struktur och omfattning samt känna till hur det svenska handelsmönstret har förändrats under de senaste decennierna
- med hjälp av grundläggande handelsteori kunna förklara varför internationell handel uppstår, samt kunna visa vad som bestämmer handelsmönstret.
- kunna redogöra för de samhällsekonomiska vinsterna av handel och fördelningen av dessa samt känna till hur tillväxt påverkar handeln
- ha grundläggande kunskaper om begreppet handelspolitik och kunna visa på konsekvenserna av olika begränsningar och ingrepp i den fria handeln
- kunna redogöra för hur bildandet av olika former av handelssammanslutningar påverkar välfärd och handelsmönster
- ha kännedom om effekterna på miljön av en ökad internationell handel, samt kunna redogöra för olika former av handelspolitik för utvecklingsländer
- kunna visa på effekterna av en allt friare rörlighet hos produktionsfaktorerna
Innehåll
Kursen inleds med en genomgång av grundläggande handelsteorier från den klassiska med absoluta och komparativa fördelar via faktorproportionsteorin till nyare alternativa handelsmodeller. Härvid analyseras effekterna på handelsmönster, välfärd, inkomstfördelning och tillväxt. Den fria handelns fördelar ställs sedan mot verklighetens protektionism. Varför införs tullar, kvoteringar, subventioner och andra handelshindrande åtgärder? Vilka effekter får den allt snabbare tillväxten av regionala handelsavtal, där EU är en av de dominerande aktörerna? En av de viktigaste faktorerna bakom den ökade internationaliseringen och globaliseringen är produktionsfaktorernas ökade rörlighet. Vilka konsekvenser får detta och hur påverkas miljön av den växande handeln? Vilken handelspolitik är lämpligast för utvecklingsländerna?
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar med inlagda övningsmoment
Examination
Examinationen består av en skriftlig tentamen
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007