Nationalekonomi A: Utrikeshandel och handelspolitik

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2NE471

Kod
2NE471
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Nationalekonomi G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Nationalekonomiska institutionens styrelse, 24 september 2012
Ansvarig institution
Nationalekonomiska institutionen

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A4/4)

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten:

- översiktligt kunna redogöra för världshandelns struktur och omfattning samt känna till hur det svenska handelsmönstret har förändrats under de senaste decennierna

- med hjälp av grundläggande handelsteori kunna förklara varför internationell handel uppstår, samt kunna visa vad som bestämmer handelsmönstret.

- kunna redogöra för de samhällsekonomiska vinsterna av handel och fördelningen av dessa samt känna till hur tillväxt påverkar handeln

- ha grundläggande kunskaper om begreppet handelspolitik och kunna visa på konsekvenserna av olika begränsningar och ingrepp i den fria handeln

- kunna redogöra för hur bildandet av olika former av handelssammanslutningar påverkar välfärd och handelsmönster

- ha kännedom om effekterna på miljön av en ökad internationell handel, samt kunna redogöra för olika former av handelspolitik för utvecklingsländer

- kunna visa på effekterna av en allt friare rörlighet hos produktionsfaktorerna

Innehåll

Kursen inleds med en genomgång av grundläggande handelsteorier från den klassiska med absoluta och komparativa fördelar via faktorproportionsteorin till nyare alternativa handelsmodeller. Härvid analyseras effekterna på handelsmönster, välfärd, inkomstfördelning och tillväxt. Den fria handelns fördelar ställs sedan mot verklighetens protektionism. Varför införs tullar, kvoteringar, subventioner och andra handelshindrande åtgärder? Vilka effekter får den allt snabbare tillväxten av regionala handelsavtal, där EU är en av de dominerande aktörerna? En av de viktigaste faktorerna bakom den ökade internationaliseringen och globaliseringen är produktionsfaktorernas ökade rörlighet. Vilka konsekvenser får detta och hur påverkas miljön av den växande handeln? Vilken handelspolitik är lämpligast för utvecklingsländerna?

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar med inlagda övningsmoment

Examination

Examinationen består av en skriftlig tentamen

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin