Arkeologi, grundkurs A

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5AR111

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5AR111
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Arkeologi G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 15 oktober 2012
Ansvarig institution
Institutionen för arkeologi och antik historia

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1)

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten:

• Kunna redogöra för forntida samhällsutveckling i ett nationellt och internationellt perspektiv.

• Förstå människans tidiga utveckling och bildandet av tidiga samhällsorganisationer.

• Förstå hur man använder både ett arkeologiskt och skriftligt källmaterial i tolkningsprocessen.

Innehåll

Moment 1: Introduktion till arkeologi – lokala och globala perspektiv 3 hp

Momentet behandlar arkeologins historia och utveckling i lokala och globala perspektiv och ämnets grundläggande metoder och teorier. Praktiska moment såsom informations- och studieteknik samt att få kännedom om lokala fornminnesmiljöer ingår också i momentet.

Moment 2: Människans evolution och tidiga samhällsorganisation (7 miljoner år till 3000 f. Kr.) 9 hp

Momentet behandlar människans evolution och äldsta historia i ett globalt perspektiv, vilket innefattar de tidigaste hominiderna fram till den moderna människans entré i Europa under den senaste istiden, vidare postglaciala fångstfolk, det äldsta jordbruket samt framväxten av megalitiska traditioner. Här ingår studier om människans utveckling, ekologiska anpassning, sociala organisation och rituella uttryck. Stenåldersperioden på Gotland och det baltiska området sätts i ett speciellt fokus där lokala anpassningar speglas ur regionala och globala perspektiv. I momentet ingår också litteraturanalyser.

Moment 3: Civilisationernas framväxt (3000 f. Kr.-Kr. F.) 9 hp

Momentet behandlar framväxten av mer komplexa samhällsorganisationer, metallurgins introduktion och bondesamhällets etablering. Fokus sätts på studier som behandlar de mediterrana högkulturernas betydelse för västvärldens framväxt och det paneuropeiska kontaktnätets roll i den skandinaviska kulturutvecklingen under bronsålder och äldsta järnålder vad avser samhällsutveckling, materiell kultur och ikonografi. Liknande förlopp i andra delar av världen och möjliga forntida kontaktnät mellan olika civilisationer behandlas också. I momentet ingår även litteraturanalyser.

Moment 4 Det historiska perspektivet – Europa och Norden (Kr. F. - 2000 e. Kr.) 9 hp

Momentet behandlar tiden då det både finns skriftligt och arkeologiskt källmaterial i Europa och Norden. Fokus sätts på samhällsutvecklingen i Skandinavien under äldre järnålder och medeltiden ur ett europeiskt perspektiv. Det ges också en översiktlig orientering om historisk arkeologi från övriga delar av världen. I momentet ingår också litteraturanalyser.

Undervisning

Undervisningen sker i form av digitala föreläsningar, seminariediskussioner och chattar på kursens hemsida.

Examination

Moment 1. Examinationen sker i form av skriftligt inlämnade svar på frågor som kontinuerligt läggs ut på kurshemsidan samt genom deltagande i övningar och diskussionsseminarier. Som betyg på momentet används något av uttrycken Godkänd eller Underkänd.

Moment 2-4. Examinationen sker i form av skriftligt inlämnade svar på frågor som kontinuerligt läggs ut på kurshemsidan samt genom deltagande i övningar och diskussionsseminarier. Som betyg på momentet används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För betyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga moment. För betyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på två av momenten 2-4.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin