Vetenskaplig teori, forskningsmetod och vetenskapligt skrivande inom utbildningsvetenskapen II
7,5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE110
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 4PE110
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningsvetenskap A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 13 september 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap och Masterprogrammet i pedagogiskt ledarskap.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp samt teori- och metodkurser på avancerad nivå om minst 7,5 hp
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande
- ha fördjupad kännedom om minst en vald samhällsvetenskaplig tradition med relevans för utbildningsvetenskapen, dess rötter, utveckling och uttryck i aktuell forskning
- vara förtrogen med de vetenskapsteoretiska ställningstaganden som är vanliga inom samma valda tradition, med den kritik som inom andra traditioner riktats mot den och med de argument med vilka denna kritik bemötts
- kunna självständigt identifiera och orientera sig i forskningslitteratur med relevans för ett valt tema samt förmå sammanfatta denna litteratur i en egen text
- kunna självständigt formulera vetenskapligt grundade frågeställningar för en egen studie
- ha förmåga att självständigt utforma en egen vetenskaplig undersökning med väl motiverade metoder för insamling, bearbetning och analys av data
- på egen hand tillämpa källkritiska och forskningsetiska principer i en vetenskaplig studie
- självständigt författa en forskningsansökan som innehåller en problemformulering, en forskningsöversikt, frågeställningar och en beskrivning av metoder för insamling, bearbetning och analys av data
- vara förtrogen med den vetenskapliga artikeln och avhandlingen som publikationsformer
Innehåll
- Vetenskapsteori
- Genomförande av forskningsöversikt
- Formulering av vetenskapligt grundade frågeställningar för en studie
- Utformande av en forskningsplan med metoder för datainsamling, databearbetning och analys med relevans för utbildningsvetenskap
- Den vetenskapliga kunskaps- och skrivprocessen
Undervisning
Undervisningen utgörs av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt. I examinationen ingår att bevista en disputation.