Hatets ideologier: antisemitism, antiziganism, homofobi och islamofobi
Kursplan, Grundnivå, 5RT179
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 5RT179
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Idé- och lärdomshistoria G1F, Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Maria Essunger, 20 juni 2013
- Ansvarig institution
- Teologiska institutionen
Allmänt
Kursen ingår i området Religionshistoria med religionsbeteendevetenskap
Kursen ingår i området Idéhistoria
Kursen utgör fristående kurs
Kursen kan ingå i Religionsvetenskapligt program, kandidatprogram 180 hp
Kursen kan ingå i Historikerprogrammet, kandidatprogram, 180 hp
Kursen kan ingå i lärarprogrammet
Behörighetskrav
30 hp inom det humanistiskt-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet
Mål
Kursens övergripande syfte är att studenterna skall erhålla kunskap om och kritiskt granska kulturellt, religiöst, socialt och politiskt reproducerade aversioner mot och exkludering av judar, romer, hbt-personer och muslimer under skilda tidsperioder, med tonvikt på den svenska och västerländska historien.
Efter genomgången kurs skall studenterna på en grundläggande nivå kunna:
- redogöra för huvudfaserna i antisemitismens, antiziganismens, homfobins och islamofobins historiska utveckling och dess kulturella, politiska, sociala och religiösa beståndsdelar
- jämföra och analysera historisk och modern antisemitisk, antiziganistisk, homofobisk och islamofobisk retorik, som den t.ex. kommer till uttryck i olika essentiella och kollektiviserande diskurser
- identifiera och analysera föreställningar, motiv och tankefigurer uttryckta i tal, text och bild
- exemplifiera och diskutera teologiskt underbyggda aversioner mot judar, romer, hbt-personer och muslimer under skilda tidsperioder
- redogöra för vetenskapligt underbyggda former av essentialistiskt skillnadstänkande och exkluderingspraktiker
- redogöra för hur den svenska staten förhållit sig till judar, romer, homosexuella och muslimer under skilda tidsperioder och på vilka grunder förändring sker
- redogöra för och reflektera över likheter och skillnader mellan antisemitism, antiziganism och islamofobi
- beskriva hur diskriminerade kategorier och grupper i vissa sammanhang ställs mot varandra
- redogöra för den ”judiska frågans” historiska och nationella kontexter
- redogöra för och diskutera olika definitioner av och teorier om antisemitism, antiziganism, homofobi och islamofobi
- visa prov på självständigt kritiskt tänkande och argumentera för sina ståndpunkter såväl skriftligt som muntligt
- kritiskt reflektera över sina egna föreställningar och värderingar
Innehåll
Kursen fokuserar på kulturellt, religiöst, socialt och politiskt reproducerade aversioner mot och exkludering av judar, romer, hbt-personer och muslimer under skilda tidsperioder, med tonvikt på den svenska och västerländska historien. Kursen är indelad i två moment som behandlar tiden före respektive efter andra världskrigets slut. Studenten erhåller empiriska kunskaper, teoretiska perspektiv och analytiska verktyg för att kritiskt kunna skärskåda och förhålla sig till skillnadstänkandets teori och praktik.
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier samt eventuella studiebesök. Viss undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
Examination sker genom hemtentamina (5 hp + 5 hp), skriftliga inlämningsuppgifter och aktivt seminariedeltagande (2,5 hp + 2,5 hp).
Övriga föreskrifter
För fullgjord kurs krävs minst 75% närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro därutöver kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) som beslutas av kursansvarig lärare.
Övergångsbestämmelser
Personer som läst denna kurs enligt äldre kursplan har möjlighet att tentera kursen enligt den kursplanen inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan.