Gerontologiskt socialt arbete
Kursplan, Avancerad nivå, 2SC124
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 2SC124
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Socialt arbete A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 9 oktober 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för socialt arbete
Allmänt
Kursen ges på avancerad nivå och utgör en av tre kurser på Socionomprogrammets termin 7, 180-210 högskolepoäng. Kursen ingår i Socionomprogrammet vid Uppsala universitet 210 högskolepoäng men är också möjlig att läsa som fristående kurs.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs tidigare kurser på Socionomprogrammet med godkända kurser motsvarande minst 180 hp eller grundexamen om minst 180 hp, varav 90 hp i annat relevant ämne.
Mål
Kursens mål är att studenten fördjupar sina kunskaper inom socialgerontologiskt inriktat socialt arbete och vidareutvecklar sina färdigheter i att självständigt och med kritiskt vetenskapligt förhållningssätt analysera äldres behov, levnadsvillkor, livsbetingelser och konsekvenser av samhällsåtgärder.
Efter att ha genomgått kursen ska studenten, när det gäller
Kunskap och förståelse
- beskriva och problematisera åldrande utifrån olika socialgerontologiska teorier
- analysera och kritiskt granska aktuell forskning inom kunskapsområdet
- redovisa fördjupade kunskaper om äldres situation och levnadsvillkor i samhället
- beskriva och problematisera konsekvenserna av samhällsåtgärder för att möta äldres behov
- förstå och kritiskt diskutera organisationsformer inom välfärdssamhällets omsorg om äldre
Färdighet och förmåga
- kritiskt reflektera och använda aktuell forskning inom kunskapsområdet socialgerontologiskt socialt arbete
- tillämpa socialgerontologiska teorier på analys av äldres välfärd
- tillämpa socialgerontologiska teorier på sociala problem och på lösningar i praktiskt socialt arbete och omsorg
- tillämpa intersektionellt perspektiv på ålder och äldre i analyser på individ-, grupp- och samhällsnivå
- kommunicera och diskutera socialgerontologiska kunskaper i äldreomsorgens organisering och ledarskap skriftligt och muntligt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera kring forskning om socialgerontologiska problem
- självständigt analysera relevanta teoretiska och etiska aspekter på det praktiska socialgerontologiska arbetet
- reflektera över vilka konsekvenser egna värderingar och attityder till åldrande och äldre kan medföra i arbetet att leda socialt arbete och omsorg
- reflektera över hur sociala kategoriseringar som genus, ålder och etnicitet påverkar det socialgerontologiska sociala arbetets problemformuleringar
Innehåll
Kursen behandlar följande
- Teoretiska perspektiv på ålder och åldrande
- Identitet, etnicitet och åldrande
- Åldrande och äldre som målgrupp för socialt arbete och omsorg
- Äldreomsorgens struktur och organisering
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Detagandet i seminarier är alltid obligatoriskt. Övrig obligatorisk närvaro framgår av studiehandledningen. Skriftlig komplettering av frånvaro från ett seminarium kan endast ske för en mindre del av seminarierna. Innehållet i föreläsningarna kan utgöra grund för examinationfrågor även i de fall föreläsningarna inte är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga prov. Hemskrivningar som lämnas in efter utsatt tid kan inte ges betyget VG om inte särskilda skäl föreligger.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 3
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014