Barn- och ungdomsvetenskap A
Kursplan, Grundnivå, 4UK065
- Kod
- 4UK065
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Barn- och ungdomsvetenskap G1N, Utbildningsvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 16 april 2014
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursen syftar till att studenten ska få grundläggande kunskaper om olika teoretiska perspektiv, forskningstraditioner, centrala begrepp och teman inom Barn- och ungdomsvetenskap.
Lärandemål
Den studerande ska efter genomgången kurs:
• visa kännedom om olika forskningstraditioner inom barn- och ungdomsvetenskap
• visa kännedom om olika teoretiska perspektiv inom barn- och ungdomsvetenskap
• kunna redogöra för centrala begrepp och centrala teman inom barn- och ungdomsvetenskap
• kunna redogöra för kvalitativa forskningsmetoder inom inom barn- och ungdomsvetenskap
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser:
Barns och ungdomars aktörskap och livsvillkor, 7,5 hp
• Forskningstraditioner inom barn- och ungdomsvetenskap där skillnaden mellan utvecklingspsykologiskt orienterad och sociologisk/pedagogisk barn- och ungdomsforskning belyses.
• Barns och ungdomars livsvillkor
• Olika perspektiv inom barndomsforskning, ungdomsforskning och kulturforskning där särskilt relationen mellan individ/aktör, grupp/samhälle behandlas.
• Centrala begrepp inom barn- och ungdomsvetenskap såsom barn och barndom, adolescens, ungdom samt analytiska begrepp såsom klass, genus och etnicitet.
Barn och ungdomstidens framväxt och institutionalisering, 7,5 hp
• Barn- och ungdomstidens historia
• Utbildningsväsendets framväxt
• Välfärdsstatens framväxt
Barn och ungdomars socialisation och identitet, 7,5 hp
• Socialisation och identitetsformering
• Integration genom formella och informella norm- och sanktionssystem
• Normaliseringspraktiker
Barn- och ungdomsvetenskaplig forskning och kvalitativa meto, 7,5 hp
• Vetenskapsteori
• Problemformulering
• Introduktion till intervju- och observationstekniker
• Relevanta forskningsetiska frågor för barn- och ungdomsvetenskap samt utbildningsvetenskap
• Analys- och skrivprocessen
• Försvar och opposition
Undervisning
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras individuellt genom skriftlig och/eller muntlig tentamen.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010